Svar: Risiko for hypotermi
25. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg forstår godt, hvad du mener når du skriver "hypotermi" - at du oplever din datter kold, vejrtrækning, puls osv. dyb og langsom ... men mon hun ikke bare sover dybt, sover rigtig godt?
Hypotermi betyder at kropstemperaturen når under 35 grader og ved let hypotermi, vil man stadig kunne tale og 'være klar'. Der ses normalt også stigende puls og blodtryk, men hvis man har svær hypotermi vil der ske yderligere temperaturfald, fald i puls, hjerterytme osv. Din datter burde ikke kunne falde så langt i temperatur og blive så dårlig, når hun ligger i et soveværelse med 16-18 grader, har nattøj på og ligger på en lun madras og med dig tæt ved sig ... :)
Hvorom alting er, så er det naturligt ubehageligt at opleve din datter sove så dybt, at hun næsten virker livløs og jeg kan godt forstå du synes det er svært. Jeg kan jo heller ikke sige, hvad der reelt sker, jeg har ikke set hende og ikke været der i situationen, og hvis du er oprigtigt bekymret, så kunne du overveje at leje eller købe en apnø-alarm, som ville alarmere, hvis hun pludselig ikke trækker vejret godt nok ... Og så synes jeg også du skal få lægen til at lytte på hende og lige få tjekket at hun er sund og rask, ikke har problemer med hjerte, lunger eller andet. Altid hellere tjekke en ekstra gang! Det er ikke hysterisk.
At lade hende sove i en sovepose kan være en løsning - det kan være et forsøg værd, som din mand også har foreslået. Måske vil hun synes det er rart. Det kan også være at hun bliver irriteret over ikke at kunne trille omkring - men du er nødt til at prøve det, for at vide hvordan hun reagerer.
Hvis hun virker til at have det bedst med at kunne sparke dynen af, og skrifte stilling efter behov (helt naturligt for hendes alder), så kunne du overveje om hun skal have en temprakon-dyne. Det er en dansk produceret dyne, som har en forside og en bagside (det er vigtigt at man vender den rigtigt) og den er temperaturregulerende. Det har her også noget at sige hvordan topmadrassen hun ligger på er, som du også selv er inde på.
Du kan også overveje om du vil prøve med lidt uldundertøj til hende. Det kan holde hende varm og kan også suge sveden, hvis hun sveder. Uld regulerer varme rigtig godt. Det vil sandsynligvis blive for varmt for hende i takt med at sommeren kommer nærmere - men det kan overvejes...
Nogle gange hjælper det også at putte barnet med et lille tæppe, fordi det smyger sig bedre om kroppen end dynen gør, så selvom hun får sparket dynen af sig, så kan tæppe stadig varme lidt på ryggen eller ligge let hen over hendes ben eller lignende. Du skriver dog, at når hun først er faldet i søvn, så er hun ikke slem til at sparke dynen af ... Jeg tænker at det er vigtigt at du, inden du selv lægger dig til at sove, sørger for at hun ligger godt i sin seng, har dynen på sig osv. Og hvis hun så sparker den af i løbet af natten, så må du putte den på hende igen, når du/hun så vågner.
Du kan naturligvis godt prøve at sætte tremmer på sengen igen, så din datter bliver liggende i sin seng og så du ikke helt så automatisk tager hende over til dig ... Det er jo som du skriver en balance mellem at hun ikke må blive for kold og heller ikke må få det for varmt.
Det er altid svært at finde ud af, hvad der er det rigtige. I princippet er det bedre at give hende lidt tøj på og hun så sparker dynen af, end at lægge hende uden tøj under en varm dyne ...
Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, og som sagt synes jeg lige at du skal få jeres læge til at lytte på hende, for en sikkerheds skyld. Fortæl lægen om dine oplevelser.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske