Svar: At blive helt tør om natten
25. maj 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Mor
Hvis jeres dreng kan holde sig tør om natten mod at I tager ham op og følger ham på toilettet kl. 22, så synes jeg I skal gøre det, så længe det er nødvendigt. Det er meget bedre for ham, at få den succesoplevelse der ligger i at vågne i en tør seng, end at opleve det nederlag, det er for ham at tisse i sengen. Han er heller ikke glad for ble, så han vil sandsynligvis også blive meget ked af det, hvis I begynder at give ham ble på igen ...
At tisse i sengen om natten er helt normalt for børn. Det er normalt at blive renlig om dagen før man bliver det om natten og mindst 10% af alle 4-15 årige tisser i sengen i en periode. Ud af disse er 60 % under 8 år. Hvis barnet i 7 års alderen har problemer med at tisse i sengen om natten, kaldes det enuresis og her kan man så tale med lægen om at få hjælp til barnet. Det kan være medicin eller et ringeapparat, som vækker barnet så det vågner og går på toilettet, når det skal tisse.
At tisse i sengen er arveligt. Hvis den ene af forældrene har haft problemet, er der 40% risiko for at barnet også får problemer. Hvis begge forældre har haft problemer, er der op til 70% risiko for at barnet får problemer.
At kunne holde sig om natten, uden at skulle tisse, styres af hormonet ADH - det antidiuretiske Hormon, som udskilles fra hjernen, når vi sover. Nogle børn producerer ikke nok af hormonet og kan derfor ikke holde sig.
Andre børn har en blære, der ikke kan rumme den mængde urin, som barnet producerer. Det betyder at blæren ligesom løber over og barnet derfor tisser i sengen.
Nogle børns blære sender ikke signaler til hjernen om at der er tissetrang, derfor vækkes barnet ikke, men barnet sover bare videre - og tisser i sengen.
At jeres dreng kan have sværere ved at holde sig, når han er syg lyder rigtigt. Men mon ikke at han generelt har svært ved at holde sig tør om natten, af en af ovenstående årsager. Og det er derfor at I ikke oplever at han kan, selvom han lige nu ikke er syg.
Det lyder altså for mig relevant, at jeres dreng følges på toilettet stadigvæk og som om at det fungerer for både ham og jer. Og det synes jeg I skal gøre. Og at man som voksen ikke går på toilettet sen aften med mindre man er gravid er ikke helt rigtigt :) De fleste af os går jo sent i seng og derfor også på toilettet sent, ligesom vi ofte også står op før barnet om morgenen ... så vores nat er kortere og dermed også kortere tid at vi skal holde os ... :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske