Svar: Ammestop og sikre mælk nok
25. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Lena
De anbefales at din datter får 500ml mælk indtil hun er 1 år. Dette dækkes bedst ved at amme eller give flaske to gange dagligt, men derudover ved at bruge mælk i grød og mos, give hende yoghurt, tykmælk eller lignende, bruge sovs i madlavningen, give hende ost og også mælk af kop.
Du må godt med den alder hun har nu, give hende større mængder surmælksprodukt. De 3,5% er fedtindhold og det anbefales at du vælger neutral sødmælkyoghurt, A38, Tykmælk eller lignende. Det er ymer, kvark og ylette hun ikke må få før 1 års alderen på grund af det høje proteinindhold.
Ost er en rigtig god kilde til kalk. I en skive ost på 25 gram er der lige så meget calcium som i 1 glas mælk på 150 ml. Så en måde at øge hendes kalkindtag på er at give hende ost til maden en gang imellem. Det kan være ost i skiver, eller stænger som hun kan gnave ved siden af brød, det kan være ost i sovs, ost i lasagne, ost der drysses over pasta med kødsovs ... Hun skal naturligvis ikke spise sig mæt i ost, men ost kan indgå som del af en varieret kost. Og ja - hun må gerne få ostehaps, men også andre slags ost vil være fint. Variation er generelt vigtigt.
Det vil være godt at amme hende lidt endnu, da den kalk hun får via modermælken optages meget fint. Men du skal naturligvis kunne holde det ud ... :) Så hvis du er nødt til at trappe ned og stoppe amning stille og roligt, så er det fint hvis du kan øge hendes indtag af mælk og forskellige mælkeprodukter i løbet af dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med mælk. Mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør og ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Frokost: rugbrød med forskellige smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Må også meget gerne få rester fra aftensmaden, varm frokost bestående af grøntsager, kød, fisk, sovs, kartofler, ris, pasta osv. Vand eller mælk af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, evt. lidt mysli (uden honning og chokolade - ingen hele nødder), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, osvs. Brug mælk og ost i madlavningen, giv mælk af kop.
Godnatgrød - laves på mælk
Puttes med amning og senere en kop mælk inden natten.
Sen aften: Evt. amning og stille og roligt udgår den
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske