Svar: Umuligt at putte til 3. lur
26. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Johannes mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med kun to lure dagligt - om de kan afhænger naturligvis af hvor lang en formiddagslur og middagslur de tager, hvor tidligt de står op og hvordan rytmen hele dagen igennem forløber - men som udgangspunkt vil to lure dagligt ofte være passende.
Det er også sådan at børn netop i de perioder, hvor de skifter mellem 3 til kun 2 lure, skifter mellem 2 til kun en lur eller helt skal til at springe middagsluren over, naturligt vil have en periode, hvor det er lidt svært for dem. For nogle gange vil jeres datter egentlig virke til at have behov for den ekstra søvn - og alligevel vil hun ikke sove. Andre gange vil det være rigtig fint kun med to lure og atter andre gange skal I arbejde bevidst på stadig at give hende tre lure en overgang - I er nødt til at være fleksible her :)
Gennemsnitligt vil børn i jeres datters alder sove ca 14 timer i døgnet. Det betyder ofte at de sover måske 3½ time i løbet af dagen og 11½ time om natten. Nogle børn sover naturligt kortere nattesøvn og mere om dagen, andre sover lidt mindre om dagen og sover så lidt længere om natten (stadig afbrudt af mælk).
Når jeg ser jeres plan for dagen, så ser det umiddelbart ud til at jeres datter kan sove 12 timer om natten - hvis hun puttes kl. 19 og sover til kl. ca 7. Og det betyder at hun naturligt så kun vil have brug for 2 timers søvn om dagen ... så når hun ikke vil sove om eftermiddagen, handler det sandsynligvis om at hun samlet set får den mængde søvn hun har behov for.
For at eftermiddagen ikke skal blive for lang for hende, så kan I prøve at arbejde på at hun sover en lidt længere middagslur og en kortere formiddagslur. Så hun om formiddagen f.eks. kun sover 45 minutter og at I så om eftermiddagen triller hende en tur og prøver at holde hende sovende, så hun der tager mindst 1½ time - gerne to timer, hvis I kan. På den måde kan I arbejde på at hun sover længere midt på dagen og kan undvære den 3. lur.
Alternativet kan være at I prøver at putte hende lidt senere end I gør lige nu - men tidspunkterne lyder umiddelbart fint.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10, sover 45 minutter, max en time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 13.30 og må her gerne sove lidt længere lur - gerne 1½ time til to timer, hvis I kan få hende til det. I hvert fald arbejde på en længere middagslur end formiddagslur :)
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Ammes også ofte om eftermiddagen.
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over, men som sagt, afhænger det af hvor lang middagsluren er. Det er en overgang.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres også her med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget du ammer sen aften og i løbet af natten/tidlig morgen - måske ammer du slet ikke der - men du skal være indstillet på, at det er et reelt behov. Også i takt med at lillepigen får mere rigtig mad i løbet af dagen, så skal behovet for mælk stilles i ydertidspunkterne :) Bare så du er forberedt og ved, hvad du kan forvente :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske