Brev:
Kan ikke falde i søvn af sig selv
26. maj 2011
Alder:
13 mdr.
Kan ikke falde i søvn af sig selv
Kære Helen.
Jeg skriver til dig, for at få noget hjælp til aftenputning af min datter på 13 måneder.
Hun har netop taget et skridt i sin udvikling, hvor hun ikke længere har brug for, at mor står lige ved siden af hele tiden. Hun kan nu være i rum med andre og hygge sig med dem, også selv om jeg går på toilettet eller lignende. Hun har altid været meget morglad, og da hun var lille, kunne hun ikke rumme mange mennesker. Vi har fået at vide, at hun er oversensitiv, idet hun altid har stået mest på tæer i stedet for flad fod. Det gør hun stadig.
Derudover kravler hun flittigt, rejser sig op, vokser som hun skal, har ikke været mere eller mindre syg end andre børn og snakker en masse. Vi har ikke fået plads i vuggestue, så vi har indgået en delt dagplejerfunktion med et andet par, så vi er hjemme 2/3 dage om ugen med dem. Det går fint.
Hun sover stadig på vores værelse. Som lille sov hun i en kurv, der hang over sengen, siden flyttede hun ned i sengen, så over i sin egen seng, ved siden af vores seng på min side. Og der sover hun stadig, indtil hun vågner v 1 tiden, så kommer hun over til os. Vi prøver at være konsekvente med, at hun starter i egen seng. Vi har ikke noget ønske om, at hun skal flytte ud af seng eller værelse endnu.
Om dagen sover hun i barnevogn, og det går som smurt. Vågner kl 6:50, spiser morgenmad, sover 8:45-9:45, spiser frugt, spiser frokost kl 11:30, sover kl 12:30-14:30. mellemmåltid, aftensmad kl 18. Leger til kl 19, så nattøj og havregrød kl 20.
Aften går hun i seng et sted mellem 20-22.30. Og kl bliver oftere og oftere 22.
Vi har aldrig fået lavet en god rytme omkring søvn, dvs. at hun altid sover hos os, før hun bliver lagt. Indtil 10 mdr, blev hun svøbt, det var nærmest eneste metode. Det nød hun og faldt nemt i søvn.
Nu sidder vi i stedet med hende, indtil hun falder i søvn hos os, og det tager som sagt længere og længere tid. Ca. 3 gange om ugen ender jeg med at ligge mig i vores seng med hende, og så falder hun relativt hurtigt i søvn. Men det er jo ikke en løsning.
Vores aften hedder nattøj, aftengrød kl 20, måske læse en rør og følebog, så synger vi en sang mens hun putter hos mig og nusser i mit hår. Og her er hun nu begyndt at vride sig ud af favnen og begynde at lege eller græde. Vi sidder oftest i stuen, og oftest med fjernsyn tændt, men skruet næsten helt ned.
Jeg savner, at kunne ligge hende ind i sengen, mens hun er vågen. Men hun skriger, inden hun overhovedet bliver sat ned i den. I din bog skriver du, at man kan stå og nusse dem på maven, mens de ligger der, men så skal hun være meget meget træt. Ellers græder hun meget hårdt og rejser sig hele tiden op. Jeg ender altid med at tage hende op.
Jeg har prøvet nogle gange at "gøre det rigtigt", med at ligge hende, gå fra og til, sidde ved siden af og holde hånd etc, men jeg bliver usikker, når hun bare skriger, som når hun har slået sig. Og så gør jeg det ikke aftenen efter.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig med en fremgangsmåde eller en rytme eller lignende, der kan gøre hende tryg ved at ligge selv i sin seng og falde i søvn.
De bedste hilsner,
Bodil