Svar: Kan ikke falde i søvn af sig selv
26. maj 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Bodil
Tak for dit brev og velkommen til - hvor dejlig og tryg en måde I altid har puttet på :)
Det er rigtig fint at du kan mærke at din datter nu begynder at være mere parat til at være væk fra dig. At hun øver sin selvstændighed og nu formår at være i et andet rum og klarer det fint, uden at kunne se dig. Det er meget flot i forhold til hendes alder og den udvikling hun går igennem.
Det er naturligvis vigtigt at I fortsat giver jeres datter den tryghed og nærhed hun behøver - og det er jeg slet ikke i tvivl om at I vil gøre :) Men det er også vigtigt at I får signaleret at det er sovetid og at putningen ikke trækker unødigt langt ud. Spørgsmålet er, hvordan I træner det bedst...
I kan gøre det, at I i en periode først putter hende sent, f.eks. først putter hende kl. 21 fordi hun der naturligt må være så træt, at hun sover inden for relativt kort tid - og samtidig ikke er nået at blive så overtræt at hun ikke kan sove. Det kan have den funktion, at hun igen begynder at forbinde det at skulle sove, med at bliver lagt i seng og få godnathistorie, sang osv. og så falde i søvn. Altså et ritual der varer ca 15 minutter istedet for timer som nu. Og når det ritual så er kørt ind, så kan I putte hende tidligere og tidligere og dermed sikre at hun får den søvn hun reelt har behov for.
Når I kører et ritual hvor hun puttes sent, så er det vigtigt at hun ikke sover ekstra lang tid om dagen. Det er vigtigt at hun stadig får sin dagssøvn som hun plejer, men hun må ikke begynde at sove længere. Hun skal faktisk holdes lidt i søvnunderskud et par dage, netop for at hun begynder at få fornemmelsen for træthed og behov for at komme i seng, når hun så om aftenen puttes. Det er naturligvis ikke en metode I kan bruge i flere uger, men I kan prøve over nogle dage til en lille uges tid, for at se om det vil gøre en ændring.
I kan også overveje om hun er ved at være parat til kun at sove en lur dagligt? Hvis hun stadig sover både formiddagslur og middagslur, så er det måske fordi hun har brug for en ny rytme, hvor hun sover en længere middagslur i stedet ...
Og så vil det også være et forsøg værd at hun starter ritualet med at komme i seng og at du så sidder ved siden af læser, viser hende rør og føl bogen, taler lidt med hende osv. Lige nu foregår en stor del af putteritualet i stuen og det kan være svært for hende. Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra forældrene (også selvom I om natten sover i samme rum) og det betyder, at når I sidder og putter og læser i stuen og derefter går på værelset, hvor hun skal sove, så er der en risiko for, at hun oplever det at skulle flytte over i sin egen seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
I kan derfor prøve at putte hende i seng med det samme, så ritualet starter der, eller I kan lade hende starte med at sidde lidt på skødet hos jer ved siden af sengen og så derefter blive flyttet over i seng - hvor du så synger lidt, holder lidt i hånd osv. Så det hele foregår mere "af en omgang" og ritualet ikke bliver opsplittet :)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske