Brev:
Hvordan putter man uden amning?
27. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Hvordan putter man uden amning?
Hej Helen
Vi er forældre til en dejlig pige på 10 måneder. Hun trives og er godt med motorisk, går i vuggestue og er alt i alt en rigtig nem lille pige - på nær når det kommer til putningen om aftenen.
Det er uden tvivl mig der har givet hende en dårlig vane med at skulle ammes i søvn, men vi kan simpelthen ikke komme ud af det igen, så vi mangler hjælp/inspiration til, hvordan vi kan putte vores lille pige uden hun skal ammes i søvn.
Om dagen sover hun 2 lure i barnevognen, herhjemme skal hun vugges i søvn, i vuggestue kan de bare ligge hende ud og hun falder i søvn selv.
Vi har et meget fast putteritual om aftenen, som starter allerede efter aftensmad. Når der er spist, kommer hun ned på gulvet og leger mens vi rydder op. Når hun begynder at virke lidt træt/kede sig, går vi ind og skifter til natten. Hun bliver smurt for eksem, vi børster tænder og derefter er der putten hos mor/far med bøger, sange eller lidt gåen rundt på armen mens vi snakker stille.
Når hun så er putte-klar synger far de tre samme sange for hende hver aften, inden jeg går i seng med hende. Herefter tager det alt fra 10 minutter til 1½ time om at få hende til at sove. Vi ligger sammen i min seng og hun bliver ammet. Når hun så er faldet hen forsøger at jeg skifte brystet ud med sut, men det lykkes sjældent. Så vi ammer løs til hun er helt væk og selv slipper. Hun sover 5 timer i træk og skal ammes kort, hvorefter hun som regel sover til næste morgen.
Grunden til at vi gerne vil væk fra at hun skal ammes i søvn, er at vi gerne vil give hende den tryghed, at det kan hun selv finde ud af, samtidig med at det vil gøre det noget nemmere i dagligdagen, at det ikke kun er mig der kan få hende til at sove. Det er også blevet til et irritationsmoment, frem for en hyggestund og det synes jeg er synd for vores datter. Pladsen i vores seng er også ved at være noget trang da hun roder noget rundt samt det virker som om vi alle forstyrrer hinanden en del, så ingen får den rolige nattesøvn der er behov for.
Vi har tidligere forsøgt af flere omgange med at amme på sengekanten, til hun var godt mæt/træt, for herefter at ligge hende i hendes egen seng. Her er det som om hun bare bliver lysvågen. Hun kravler rundt i sengen, rejser sig op og så skal der bare festes. Vi har både forsøgt med at gå til og fra, men også at blive hos hende hele tiden. Hun kan holde højt humør den første halve time, hvorefter hun bliver bund ulykkelig og til tider helt utrøstelig. Når hun bliver ked af det, prøver vi først at berolige i sengen med sang og kærtegn. Virker det ikke tager vi hende op og sidder med hende til hun ikke er ked af det mere, og så putter vi hende igen. Men intet hjælper. Resultatet er det samme hver gang, nemlig en bund ulykkelig pige, der først falder i søvn når hun bliver lagt til brystet, og det er lige meget om vi bliver ved i 1 time eller 5 timer.
Drømmescenariet ville være, at der blev sunget for hende, så blev hun puttet i egen seng, hvorefter hun faldt i søvn uden amning. Vi vil gerne ofre den tid der skal til hos hende i soveværelset, for at hun kan falde i søvn tryg og roligt, om det så er 10 minutter eller 1 time.
Så kan du hjælpe eller komme med inspiration til hvordan vi kan puttes vores lille pige uden hun skal ammes i søvn?
Med venlig hilsen
Signes forældre