Svar: Vægt - dreng 12 år
13. juli 2004
Alder:
12 år
Kære Pernille
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål vedr. sammenhængen mellem vægt og højde, men jeg vil foreslå dig at tage forbi egen læge, som har en vægt/højde kurve, som du sikkert kan få udleveret og så kan du selv se, hvordan din søn ligger.
Udfra den kurve jeg har, ligger han lidt over gennemsnittet, men ikke voldsomt og det du skal vurdere ud fra er, hvordan han tidligere har ligget. Altså om han følger sin kurve eller om han pludselig er steget til en øvre kurve.
Det vil naturligvis være en god idé at du taler med ham om hvad der er gode og sunde madvarer og sørger for at I så også har det liggende i køleskabet, samt at den mad I laver er hensigtsmæssig. Motion er jo også en rigtig god ting, at sidde ved computeren dagen igennem eller spille playstation er ikke befordrende for at tabe sig eller for at holde den nuværende vægt.
Med den alder han har vil han nok ikke kunne klare det selv, så det kræver stor opbakning fra dig. Der er kommet en ny hjemmeside for børn (teenagere) som hedder www.madklassen.dk, måske vil I finde den interessant.
Derudover vil jeg lige sige at flere læger også henviser til en diætist, så måske skulle du prøve at tale med egen læge.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske