Svar: Spisning og natten
28. maj 2011
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at høre at det har virket, at putte jeres dreng i egen seng og at I har kunne berolige og betrygge og få ham til at sove i egen seng - det er et stort fremskridt i forhold til kun at kunne sove i favn :)
Men måske derfor, virker det så også ekstra hårdt, at han lige nu søger jer igen og skriger og græder og virker utrøstelig. Nu gik det jo lige så godt, så hvad handler det her så om?
Det kan naturligvis skyldes ørene, smerter for tænder osv. som I også har fået tjekket og som lige nu virker okay. Det kan handle om manglende indtag af mad, behov for mere næring og mæthed dagen igennem, måske kan han ikke sove fordi han er sulten ... Det kan også handle om alder og udvikling og at han oplever mere og mere af verden, får flere og flere indtryk der skal bearbejdes og som derfor gør det svært både at overgive sig til natten og sove godt og roligt, når han så endelig sover.
Han har en alder lige nu, hvor han er mere og mere bevidst om hvor I er i forhold til ham. Han begynder at få lidt fornemmelse for at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer og føler sig ikke længere forladt og alene som tidligere. Men han kan stadig have stort behov for jer, behov for jeres nærhed, han kan stadig have et stort behov for at blive bekræftet i at I er der og kan derfor godt have brug for at I er i nærheden, at han kan høre jer osv. når han skal sove, ligesom han har brug for jer når han så vågner op om natten af en drøm og derfor skriger.
Det lyder for mig som en periode, som skyldes den udvikling han lige nu går igennem og dermed også som noget der går over igen. Det er vigtigt at I giver ham den tryghed og nærhed han lige nu viser behov for :)
Og med hensyn til spisning, så er det vigtigt at I serverer mange små måltider dagen igennem. Så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid så spiser han noget til det næste. I skal være opmærksomme på at han godt kan have ekstra behov for hjælp til at spise de dage, hvor han har været i dagpleje og er træt og at det vil være okay at I hjælper ham lidt, mader ham lidt om aftenen og ikke kun kræver at han skal selv. Det vil også være rigtig godt at I giver ham en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet, så han ikke kommer i seng på næsten tom mave :)
En dagplan ser således ud:
Morgen: Havregrød eller flerkornsgrød, letmælk af kop.
Formiddag: bolle med smør og ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, og tilbehør af grøntsager, ris, pasta, kartofler. Eller meget gerne varm frokost hvor han får alle fødevaregrupper. Vand eller mælk af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende med drys, frisk frugt eller bær i hånden, ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, som ærter, majs, tomat, gulerod (let kogt) eller lignende. Hvis han spiser lidt grønt før aftensmaden behøver I ikke fokusere så meget på indtaget af grøntsager under aftensmaden. Vand af kop.
Aften: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter, kan spise alt - naturligvis i en konsistens som han kan tygge, bide af, spise med gaffel, ske og sine fingre. Vil spise selv, men har ofte også brug for hjælp, fordi han bliver træt. Letmælk af kop.
Godnatgrød give som del af putteritualet inden han skal i seng. Kan også få en banan at sove på.
Puttes med en kop lun mælk.
Jeg håber at ovenstående giver lidt indtryk af hvad du kan forvente at din dreng som nu er 16, snart 17 måneder gammel. Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske