Brev:
Dagsrytme og madplan - 4 mdr.
28. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Dagsrytme og madplan - 4 mdr.
Kære Helen! Igen igen :-)
Andreas nærmer sig de 5 måneder (5. juni) og vi er godt igang med skemaden - det kører bare! Han får majsgrød med forskelligt frugtmos efter sin formiddagslur og ris-eller hirsegrød efter 3. lur.
Havde tænkt at vente med 3. grødmåltid til han er 6 måneder og må få havregrød, er det fint?
De seneste 3-4 fire uger sov han kun 45 min. til formiddagslur, som nærmere var en morgenlur fra ca 8-8.45, men var absolut ikke udvilet og små-græd faktisk til han blev puttet til næste lur. Men fra den ene dag til den anden begyndte han så at sove 2-3 timer som han førhen har gjort.
Vores dag ser i øjeblikket således ud:
ca.04-4.30 flaske ca 150 ml
6-6.30 vågner, kommer ind til os og ligger lidt og dagen starter.
7.30 flaske - er oftest ikke ret sulten- ca 130 ml.
8.30 puttes til lur og sover til ca. 11 - får så grød(1 dl) når han lige er vågnet og blevet skiftet.
13 flaske-tager ofte mellem 100-130 ml, og puttes 2. gang
15-16 vågner og får en flaske når han er klar til den
17.30 sover 3. lur og vækkes efter 45 min, hvis ikke han vågner selv - får grød igen (som jeg havde tænkt skulle være grøntsagsmos - har du en nem opskrift? jeg bruger pulver mme) Skal det moses med gaffel, blendes eller el-pisker?
20 får flaske 150 ml. og puttes ca 20.30, men sover først kl. 21.
Han sover meget i løbet af dagen, kan jeg vække ham og forsøge at få ham lidt tidligere i seng? Han sover nemlig ikke længere om morgenen ved at komme sent i seng! :-) Eller tror du det vil ændre sig i takt med at han bliver større og på et tidspunkt kun skal sove to lure dagligt?
Jeg starter arbejde til november og da vil jeg være lidt ked af at have ham op kl. 6, da vi først møder kl. 9 begge to og han skal først afleveres i vuggestue ved 8.30 tiden.
Andreas er meget svær at få til at underholde sig selv lidt i løbet af dagen - han ligger maks 10. min på tæppet eller 10 min. i skråstolen, og det er ikke uden brok - hvordan kan jeg vise ham at det er okay at ligge lidt selv? Jeg synes ikke jeg forlanger meget af ham. Han er generelt en pylret dreng, og brokker sig ofte højlydt mange gange dagligt og så virker han hurtigt træt igen!
Er han bare en dreng med temperament?? Så håber jeg da det ændrer sig når han skal ud og passes :-) Jeg vil jo gerne bare have et glad og tilfreds barn, og det føler jeg ikke, jeg har ret lang tid ad gangen.
Lige et lille tillægsspørgsmål: Jeg har en eller anden frygt for at skulle putte ham til natten, hvis vi er hos venner eller familie i weekenden, og så skulle have ham over i autostolen mens han sover, og så ind i seng derhjemme. Jeg ved ikke om jeg er bange for at han bliver ked af det, ikke vil sove når vi kommer hjem eller hvad det er.
Vi har aldrig prøvet det fordi jeg trækker i land hver gang! Måske hænger det sammen med at jeg havde lidt en fødselsdepression (som jeg nok ikke er helt ovre!) pga hans megen gråd i starten. Jeg er generalt ikke glad for at skulle nogen steder med ham, fordi jeg altid tror det værste.
Hvordan overvinder jeg min "frygt" for at have ham med i byen, og gør det ok at han skal puttes ude og så over i autostolen? Så vi igen kan få et social liv efter kl. 17:-)
Håber du kan finde hoved og hale i mit brev!
På forhånd tak :-)
Med venlig hilsen
Melissa