Svar: Dagsrytme og madplan - 4 mdr.
28. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Melissa
Det vil være rigtig godt at bibeholde de to skemåltider dagligt indtil Andreas er 6 måneder. Her kan du så starte med havregrød og netop med dette introducere en morgengrød. På den måde vil han få skemad til morgen, frokost og aften :)
Det vil også være rigtig godt at du nu begynder at give grøntsagsmos om aftenen, så han får noget andet end grød og vænner sig til dette. Grøntsagsmos kan du lave af de grøntsager som I andre sandsynligvis ofte spise lidt af - det er godt at starte med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver f.eks. gulerodspuré. Gå ind under web-tv/babykøkkenet og find klippet med gulerodspuré. Du kan mikse de nævnte milde grøntsager på kryds og tværs. Du kan også starte med at bruge en risgrød som basis og så gulerodsmosen som topping og stille og roligt give mere og mere gulerodsmos eller udskifte risgrøden med basis af kartoffelmos :)
Som det er hos jer lige nu så sover jeres dreng godt og lyder til at trives med den rytme. Jeg synes derfor du skal bibeholde rytmen som den er. Det du fortæller lyder meget fint og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer. Hans søvn vil ændre sig naturligt i løbet af de næste måneder.
At han er svær at underholde hører alderen til, han er naturligt meget opmærksom på verden lige nu og vil gerne følge med i alt og det er svært for ham at ligge alene og underholde sig selv. Du hjælper ham bedst ved at være i nærheden, så han ligger på tæppet på gulvet, men så han hele tiden kan se dig og så du kan pludre lidt med ham, så han hører at han ikke er alene. Han har naturligt brug for at være sammen med dig. Og så skal du naturligvis også snakke med ham, tumle med ham dagligt flere gange om dagen, hjælpe ham med at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt.
Gå også en tur dagligt - nu hvor vejret er til det. Det vil være godt både for ham og for dig, at komme ud i den friske luft. Han kan godt være i barnevognen, ligge og kikke - du kan også have ham i en bæresele eller i en slynge, hvor han kan sidde hos dig og kikke på det I kommer forbi og på den måde få indtryk og oplevelser :)
Og med hensyn til at tage ham med ud, hvis I skal på besøg hos familie eller venner en weekend - så kan I naturligvis sagtens gøre det, også selvom han så skal flyttes over fra seng til autostol til seng igen, når I kommer hjem. Han kan naturligvis godt blive ked af det, når I flytter ham, så må du trøste og berolige, give ham lidt mælk og hjælpe ham med at falde til ro. Men måske sover han så dybt at han uden problemer lader sig flytte - det er set før :)
Og ellers har du naturligvis ret i, at det jo er bedst, hvis han kan få lov til at sove, når han skal sove og at det er vigtigt at ingen af jer stresser over det - så er det bedre at tage hjem i så god tid, at aftenrutinerne fungerer og alle har det godt! Alternativ kan der jo komme nogen og spise hos jer en gang imellem, så du slet ikke behøver tænke på det med at skulle køre med jeres dreng i autostolen.
Og hvordan overvinder man sin frygt, sin bekymring - jeg tror altid den følger med, når man får et barn. Man kan sige at man får en rygsæk fyldt med pakker og en af de pakker er bekymringen. Den ligger der altid ... mange af de andre pakker skiftes ud undervejs som barnet vokser op :) Nogle gange skal man lytte til sin bekymring og holde fast i den usikkerhed og dermed holde fast i sit nej, sin fornemmelse for hvad der er rigtigt og at det rigtige her er at sige nej. Andre gange skal man springe ud i det og se hvad der sker - for nogle gange er man nødt til at prøve sig frem, som forældre. Faktisk prøver vi os rigtig meget frem og det er okay - det er også okay, selvom vi så nogle gange laver en fejl eller kommer til at vælge noget forkert. Det bliver vi jo kun klogere af.
Og faktisk tror jeg det er vigtigt at vi som forældre kan begå fejl og erkende, når vi har truffet forkerte valg og gjort fejl. For når vi gør det, så lærer vi jo netop vores børn at det er okay at fejle og giver dermed også vores børn den tillid der skal til, for at de kommer til os, når de har begået fejl og ikke kun kommer, når de skal have ros ...:)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske