Svar: Diarre og tager ikke på i vægt
29. maj 2011
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede mor
Tillykke med den lille dreng. Tak for dit brev og velkommen til. Det er rigtig godt du skriver! :)
Din dreng er så lille at han skal tage på i vægt hver uge, og det går ikke, at hans vægt stagnerer. Det er derfor vigtigt at du får lægen til at se ham og veje ham - du kan også ringe til din sundhedsplejerske og bede hende om at komme på et ekstra kontrolbesøg hos jer.
Det er helt naturligt at han har afføring hver gang han spiser. Det er også helt naturligt at hans afføring er tynd og gul. De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun.
Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn. Og det er naturligt at et barn som ammes har gullige lidt tynde eller grødede afføringer - og altså som sagt også normalt at hver gang der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :)
Du skriver at din dreng gylper en del og det er vigtigt at få tjekket om jeres dreng kan have refluks. Refluks betyder egenlig bare at noget at maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det er helt normalt og som udgangspunkt skal gylp hos spædbørn og småbørn ses som noget naturligt. Men hvis barnet fortsætter med at gylpe eller kaste mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen så bør barnet udredes. Et ledsage symptom vil f.eks. være at barnet ikke tager på eller decideret taber sig - og netop fordi du skriver, at din dreng er begyndt at gylpe og at han ikke tager på, så skal man hos jer være ekstra opmærksom.
Det er normalt at børn gylper, men de må ikke gylpe så meget, at de ikke når at optage næringen af den mælk de får ind, så de ikke tager på.
Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang. Man kan behandle medicinsk, men man kan også vælge at operere - nogle gange taber børn sig så meget, at man er nødt til at operere. Her er der tale om børn, der har så løs en mavemund, at maden ikke kan blive i mavesækken.
Jeres dreng skal ses af en læge og jeg synes I skal kontakte jeres læge med det samme og få en vurdering - måske har I allerede været forbi lægen eller talt med jeres sundhedsplejerske, nu hvor jeg svarer jer i dag ... :)
Håber ikke jeg har skræmt jer - det er bestemt ikke min mening, men det er vigtigt at I får undersøgt, hvorfor jeres lille dreng ikke tager på :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske