Svar: Strygetøjsmetoden
29. maj 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære M
Dejligt at høre at I har kunne bruge mine råd :)
Strygtøjsmetoden vil ofte starte med, at I er der og står og laver noget praktisk (stryger tøj) hele tiden. Stille og roligt udvides så med, at I går til og fra "jeg henter lige noget tøj, så kommer jeg igen", så I har et formål med at gå, som ikke handler om at jeres dreng skal sove, men om at I går, fordi I skal hente tøj.
I starten kan det være strygetøj I henter, så I er kortvarigt væk og kommer og stryger videre, så tingene hele tiden ligner hinanden og han er tryg og rolig. Men stille og roligt kan I gå over til slet ikke at stryge, men bare sige "jeg henter lige noget tøj, så kommer jeg igen", så formålet er at det skal lægges på plads på hans værelse. Så I går lidt frem og tilbage og han kan hører at I er der, ved at I kommer og derfor føler sig tryg ved at blive i sin seng.
Og så stille og roligt kan I lave alt mulig andet - "jeg skal lige tømme opvaskemaskinen", "jeg skal lige lave noget arbejde", "jeg sidder lige inde i stuen" eller lignende og igen helt tiden betrygge "jeg skal nok komme ind til dig og kikke til dig senere, skat" .. så han ikke føler sig alene, men samtidig lærer at I har noget kedeligt og praktisk der skal laves, når han skal sove :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt og god bedring. Man kan ikke skabe gode søvnvaner under sygdomsperioder :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske