Brev:
15 måneder - sover (stadig) dårligt
29. maj 2011
Alder:
15 mdr.
15 måneder - sover (stadig) dårligt
Kære Helen,
Vi har en skøn datter på 15 måneder - der sover dårligt om natten. Eller måske er det i virkeligheden os som forældre der sover dårligt :-). Jeg har købt din bog - men synes ikke, at jeg kan finde den rette "løsning" til vores situation. Så nu håber jeg, at du kan hjælpe mig lidt på vej....
Info om Isabella:
Hun sover 1 gang om dagen i dagplejen, ca. 2 timer. Hun står op ca. 6:30 - og bliver lagt i seng ca. 19:00.
Hun har ikke haft større sygdomstilfælde - men var en del småsyg, da hun startede i dagpleje (11 måneder). Dette anser jeg dog ikke for at have sammenhæng med søvnen om natten. Hun er iø super glad for dagplejen, hvor hun fungerer rigtig fint.
Hun begyndte at gå ca. ved 14 måneder - og er meget glad (og stolt) over at kunne kommer rundt selv. Hun har fået (og er ved at få) de fleste af sine tænder inden for de sidste 2-3 måneder.
Hun er en glad, udadvendt og nysgerrig pige - der gerne vil opleve verden. Synes også at hun generelt er tryg ved andre mennesker - og relativt hurtigt får skabt tillid.
Hun er lidt morsyg :-). Og er god til at udtrykke sine behov når jeg er i nærheden. Her hjælper det jo altid at pive lidt :-( :-) :-).
Hun spiser fint - og varieret.
Hun har altid sovet fint om dagen - og har uden særlige udfordringer ændret sine søvnrytmer efter planen gennem de 15 måneder. (Fra 3 til 2 gange og 2 til en gang m.v.)
Vores udfordring:
Hun sover rigtig dårligt om aftenen / natten, og vågner mange gange. De fleste gange kan det afhjælpes med at give hende sutten og lidt tryghed. Hun er sjældent ked af det i længere tid - eller utrøstelig. Tit åbner hun ikke engang øjnene. MEN hun vågner et sted mellem 4 og 8 gange hver aften/nat. Det føles lidt som om, at hun "kræver" vores tilstedeværelse og udtrykker ønske om tryghed.
Hun har eget værelse - men sover lige nu i sin tremmeseng i soveværelset. Er startet forfra med at lære hende at sove, for 3. gang.......
Om aftenen går vi op i soveværelset med hende og ligger/sidder ved siden af hende mens hun får sin flaske (anbefalet, da hun ikke så stor - men det skal være næste projekt at droppe den :-)). Hun falder i søvn uden de store problemer - og vil gerne ligge i sin seng. Vi (den der putter) går først ud når hun sover.
I løbet af aftenen - inden vi selv går i seng - er vi som regel oppe ved hende et par gange. Det tager mindre end 15 sekunder. Hun skal bare lige have sutten - eller en tryg hånd på maven.
I løbet af natten er hun så vågen mellem 3 og 6 gange. Hun får sutten og lidt "shyyy" i mindre end 15 sek. og så sover hun igen... Det er meget sjældent at det tager længere tid... Tager hende sjældent over til os før ved 5 tiden.
MEN - det er selvfølgelig lidt hårdt at skulle op til hende mange gange. Og allervigtigst, så tænker jeg at hun jo ikke sover særlig godt... Det kan da umuligt være godt for hendes søvn at sove på den måde.
Jeg har (2 gange tidligere) videreført ovennævnte rytme - ved at flytte hende ind i hendes værelse. Tænkte at hun måske blev vækket af at vi vender os eller andet. Men nej - så kan jeg i stedet bare bruge lidt ekstra tid på at gå derind i stedet for :-). Har også prøvet at ligge ved siden af hendes tremmeseng på en madras, for at få skabt tryghed med det samme når hun vågner. Men lige lidt synes jeg, at det hjælper.... Og ovennævnte metoder er så alle blevet afbrudt af, at hun efter en periode er blevet syg med feber, og så har hun været tilbage i soveværelset (og dobbeltsengen)...
Lige nu er jeg lidt bange for, om jeg er ved at gøre hende til et barn der ikke kan sove uden sutten i munden. Vi giver hende den jo hver gang hun vågner / kalder.
Kære Helen. Hvad gør jeg ? Er ikke specielt begejstret for metoden hvor man skal græde sig i søvn - men er det ved at være løsningen ? Har / er mor hjertet løbet af med mig - og har givet hende en usund tryghedskrævende situation om natten ? Eller ???
Tak for en god brevkasse - dejligt at kunne følge dine gode råd...
Kærligst
Den trætte mor