Svar: 15 måneder - sover (stadig) dårligt
29. maj 2011
Alder:
15 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til .. :)
For mig lyder det faktisk som om at jeres datter lider af det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om at hun har lært, at hun kun kan sove med sin sut i munden.
At få en sut og det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og det giver ro i maven. Det at sutte virker naturligt beroligende på børn. Derfor er det for mange børn, imens de er små og i den periode, hvor de skal igang med overgangsmaden, rigtig rart at få en sut, fordi det hjælper mælk og mad igennem systemet og dermed giver lidt ro, når de skal sove. Det er helt fint - hvis barnet får sutten at falde i søvn med og hvis barnet vågner en enkelt gang i løbet af natten - men hvis barnet begynder at skulle have sutten hver time hele natten igennem, så er det mere problematisk ...
Når man som jer giver sutten hver time, giver sutten hver gang jeres datter vågner, så har hun lært at mor eller far kommer hver gang. Hun har lært at hun ikke kan falde i søvn uden at have en sut i munden og hun har også lært, at vågne hver gang hun taber den og lært at I så kommer og putter den i munden på hende igen ...
Og der er desværre kun jer til at ændre på denne vane. Heldigvis har jeres datter en alder nu, hvor hun sagtens selv kan finde sin sut - men hun skal lære det. Og det første I skal gøre er at lære hende det om dagen.
I skal konsekvent give hende sutten i hånden om dagen og om aftenen, når hun skal sove - så hun selv kommer den i munden. Ligesom I skal lære hende at tage sutten ud selv, og give jer den, når den bliver lagt til side, fordi hun ikke skal have den. Hun skal om dagen gøres bevidst om at hun selv kan tage sin sut ind og ud.
I kan forsøge med de ekstra sutter i sengen, et par sutter på en sutteklud eller lignende og så forsøge at lære hende den selv, når hun vågner. Altså forsøge at undgå at I putter den i munden, men i stedet prøve at give hende den i hånden, hjælpe hende med at søge efter den og lade hende selv finde den og også selv putte den i munden. Så hun kan gøre det selv om natten, uden at I behøver være der og gøre det for hende.
Alternativet er naturligvis helt at droppe sutten, men det virker jo også lidt hårdt, når I nu har lært hende at bruge den. Der er jo også en årsag til at I giver hende den, den virker jo beroligende og får hende til at sove videre. Det der er kunsten er at lære hende at sove uden jeres hjælp, uden den service som I lige nu har lært hende ... :)
Det er helt naturligt at hun vågner om natten. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat, vi skifter stilling, drejer om på siden, putter os ind til vores mand/kæreste, sparker dynen lidt af, hiver dynen op om os, retter på puden, vender om på den anden side osv. osv. Vi gør det imens vi sover og ofte registrerer vi det ikke, men vi gør det mange gange hver eneste nat. Når vi har disse små opvågninger så registrerer vi at alt er som da vi faldt i søvn og hvis det er det, så sover vi roligt videre.
Hvis jeres datter falder i søvn med flasken i munden eller konsekvent får sut når hun har sine opvågninger, så lærer hun at forbinde det at sove med at skulle have noget i munden. Og så er det at hun vågner, registrerer at det mangler, og sover med det samme I sikrer hende det igen. Det handler om søvnassociationer, som I har læst om i min bog :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske