Svar: Mad og vægt - dreng på 6 mdr.
30. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Jeg synes umiddelbart at planen for dagen ser fin ud og det er rigtig godt at du nu varierer hans indtag mere og mere, så han får flere næringsstoffer gennem maden. Især kød og fisk er vigtigt at han får nu, fordi han derigennem for protein og de sunde fedstoffer, som netop er vigtige for hans vækst.
De små hyppige måltider er også vigtige - hellere lidt og tit, end store og få måltider dagligt.
Og så synes jeg faktisk at det lyder som en god idé at give ham en flaske sen aften, og bibeholde denne. I stedet skal flasken om formiddagen så fjernes og erstattes af et mellemmåltid - så de fire flasker han har brug for i 7 måneders alderen kommer til at ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at du på sigt også skal væk fra flasken om eftermiddagen, men så længe han ikke er ældre, er det fint at beholde den lidt :)
Der er især fedt og protein du skal have fokus på og dette skal altså nu indgå i hans daglige indtag, gerne både til frokost og om aftenen. Du kan også give ham sovs - hvis I andre får det, så han derigennem også får lidt ekstra fedt, ligesom grød og mos også stadig skal energiberiges med fedtstof.
Protein findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter og det er ved at variere indtaget mere og få mere og mere gang i familiemaden at du naturligt får dette ind. Havregrød og øllebrød er godt, stille og roligt kan du udvide med flerkornsgrød, du kan blande forskellige slags mel, gryn, flager som det nu passer.
Børn har det også med at vokse i ryk, så nogle gange vokser de i længden og tøjet virker pludselig meget for kort, andre gange vokser de i bredden og får dobbelthage og tøjet strammer rundt om maven og håndled - det er normalt. Men vægten må naturligvis ikke gå i stå og han må ikke falde ned i kurverne, så hans vægt og længde ikke længere passer sammen :)
Du kan taste hans længde og vægtmål ind fra fødslen og til nu, i livets bog her på medlemssiderne, så kan du se hvordan han ligger på kurverne, så kan du se, hvordan han vokser :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske