Brev:
Rugbrød i stedet for grøntsagsmos?
30. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Rugbrød i stedet for grøntsagsmos?
Hej Helen
Vi prøver at følge den dagsplan du har foreslået. Du har skrevet grøntsagsmos til frokost, men ofte er det rugbrød der fylder mest til dette måltid da hun hurtigt bliver træt af skemaden og hellere vil selv. Hun elsker selv at spise og gnasker lystigt blomkål, agurk, rugbrød, sildestykker, frikadelle. Så når hun ikke vil have mere mos/grød finder vi rugbrødet frem.
I starten var det ristet men nu er det bare "rå" rugbrød i stykker som hun selv får lov at tage fra bordet og hun spiser tit en hel skive rugbrød.
Vi starter dog stadig med at tilbyde mosen og nogle gange spiser hun også ½dl af den. Det skifter lidt.
# Sker der noget ved at hun får rugbrød i stedet for grøntsagsmos? Er der noget ernæringsmæssigt som gør at mosen udgøre en stor del af dagskosten?
# Ville det give mening at prøve at lære hende selv at spise med ske så hun kan spise noget mere mos og grød eller er det alt alt for tidligt? Hvornår vil børn normalt selv kunne spise noget med ske?
Obs - det er ikke sådan at hun slet ikke vil mades. Morgengrøden og grød til mellemmåltiderne glider fint ned. Det virker som om det er når hun bliver knap så sulten eller bare har lyst til at bestemme selv at hun afviser skeen.
Jeg prøver som tidligere nævnt at undgå salt i hendes kost og har selv bagt en leverpostej til hende (opskrift fra sundhedsstyrelsens bog). Jeg har også prøvet at smøre banan på. Men ellers synes jeg det kniber med ideer til pålæg da det skal være noget hun selv kan styre. Hun har fået frikadelle i stykker ved siden af og det var ok. Hun kan også spise marineret sild (får det kun i små mængder da der er salt i...). Jeg har også prøvet stykker af æg men det smuldrede for hende. Almindeligt købe-kødpålæg synes jeg der er for meget salt i (skinke, kødpølse, spegepølse) og tænker også at alle tilsætningsstofferne måske ikke er så sunde for hende. Hun kan sagtens spise brødet uden noget på men hun skal jo også have protein og fedtstof.
# Hvad kan du ellers foreslå som pålæg?
Hun skal starte i dagpleje om 2 mdr (når hun er 10mdr) og dagplejemoren har fortalt at hun sørger for brød og frugt men hvis børnene skal have grød skal forældrene selv sende det med og så skal det være pulvergrød, da hun ikke har mikroovn (ellers kunne jeg have lavet noget hjemmefra og sendt med) og naturligvis ikke har tid til at stå med gryder og lave særmad.
Jeg er ikke så meget tilhænger af pulvermad så jeg overvejer om det er nok at hun får grød til morgen, mos til aften og så ellers brød og frugt i løbet af dagen. Evt. kan hun få grød når hun bliver hentet fra dagplejen omkring kl.16.
# Hvordan vil den anbefalede madplan se ud for et barn på 10 mdr? Er der behov for at grød og mos indgår i løbet af dagen eller er det nok med brød om dagen og grød og mos hhv. morgen og aften?
Hilsen