Svar: Rugbrød i stedet for grøntsagsmos?
30. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Du må meget gerne give din datter rugbrødshapsere som udgangspunkt til frokost, når hun er 8 måneder og så supplere med lidt grøntsagsmos, hvis hun vil have det.
Grunden til at grøntsagsmos ofte fortsat er vigtigt i den alder er, at det at spise selv, tage maden op med fingrene, putte den i munden, tygge og bearbejde den, føre den tilbage til svælget med tungen, synke, tage et nyt stykke osv. kræver rigtig meget koncentration og mange børn bliver simpelthen for trætte før de egentlig har fået det at spise, som de har behov for. Derfor vil det ofte være godt at sikre dem en lille smule på en ske, også selvom det kun er ½ dl. fordi det lige fylder dem lidt ekstra op.
Samtidig så kan man ofte også energiberige mos og grød bedre end man kan med mad i stykker. Men naturligvis kan du bruge smør på brøddet, bruge smørbart pålæg der i sig selv er fedt - f.eks. fiskepålæg, så hun får sunde fedtstoffer den vej igennem, ligesom kogte grøntsager også sagtens kan serveres med lidt smørsovs eller en smørklat eller anden sovs, for på den måde at få energiberiget lidt ekstra :)
Jeres datter er for lille til at kunne spise med en ske. Men en gaffel kan hun godt prøve at øve sig med. I starten vil hun sandsynligvis pille maden af gaflen og tage den med fingrene ind i munden, men det er okay - det viser jo bare at hun godt er klar over, hvor maden skal hen. Stille og roligt kan hun dog godt lære at spise med gaffel.
De fleste børn mestrer først skeen rigtigt omkring 16 måneders alderen. Indtil da vil barnet naturligt dreje i hånd/arm, når skeen føres til munden hvorved maden når at ryge af inden skeen rammer, hvor den skal - og det er naturligt frustrerende og synd for barnet, hvis maden falder af skeen hele tiden, så arbejdet og koncentrationen er spildt. Så er der mere succes med en gaffel, fordi maden kan blive siddende uanset, hvordan den vender og drejer :)
Det er en god idé at bibeholde grød morgen og aften (godnatgrød), så dagen starter og slutter med grød i maven. Men i løbet af dagen, vil det være rigtig godt at hun får alt mulig andet og så stor variation som muligt.
Du skal være opmærksom på at du kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Du kan lave grøntsagsmos selv og variere smagen med forskellige former for rodfrugter. Du kan også tilsætte hvidløg eller forskellige tørrede krydderier, for at give anden og varieret smag.
Det er rigtigt at din datter ikke skal have for meget salt, men lidt må hun godt få og børn kan tit godt lide den lidt salte smag. Der er især de færdiglavede retter man skal være opmærksom på indeholder meget salt og mange ting kan man derfor godt lave selv. Du kan med fordel lave smørbart fiskepålæg som forskellige typer af mousse. Du kan også give hende stykker af frikadelle (kød og fiskedeller) og igen gælder, at hvis du køber fiskefars færdigt hos fiskehandleren, så tal evt. med ham om at lave en portion til dig - uden salt.
Du kan dog også købe smørbart fiskepålæg som vil være helt okay at give din datter - smørbart torskerogn, makrel, tun eller lignende.
Også rejer, muslinger, krabber, blæksprutter osv. kan du give hende og det kan hun øve sig i at spise. I starten skal du give hende små stykker, men stille og roligt kan stykkerne blive større.
Også kogte grøntsager er godt eller kartoffelbåde bagt i ovnen er til at holde. Også bagte rodfrugter er en mulighed.
Pasta er et godt supplement og fåes i mange størrelser og former og du kan derfor finde nogle, som hun kan tænkes at ville kunne fange på tallerkenen og spise. De skal koges ekstra godt møre i starten.
Et halvt hårdkogt æg vil hun måske kunne sidde med selv og gnave af, fordi hun kan have det i sin hånd - det kan være lettere end stykker :)
Ostebjælker kan være en idé - du kan skære stænger af en mild ost. Selvom der også er salt i ost, må hun gerne få lidt af dette og det er en god kilde til kalk.
Med hensyn til grød i dagplejen så undrer det mig nu at dagplejer ikke bare kan koge en havregrød eller øllebrød på komfuret. Det koster ikke særlig meget og det er rigtig let at lave og hun kan jo lave en portion der passer til alle børnene. Det er da meget lettere end at skulle lave individuelle portioner til alle ...
Jeg synes børn bør starte dagen med grød, så længe de kan og gerne vil have det. Det lægger en god bund og sikre dem energi over flere timer. Det er en god start på dagen. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kunne give jeres datter grød om morgenen inden hun skal hjemmefra og I må også meget gerne slutte dagen med en godnatgrød.
I løbet af dagen behøver hun ikke at få grød. Når hun er 10 måneder, vil det være fint med kold mad eller varm mad midt på dagen som indeholder kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. af forskellig slags. Hun skal derudover have mellemmåltider som består af brød, frugt, yoghurt eller lignende.
En dagsplan for et barn på 10 måneder ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, stykker af grøntsager, kød, fisk, pasta, rejer, hårdkogt æg osv. Der kan også gives varm mad til frokost, bestående af samme fødevarer. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, farsbrød, laks fra ovnen, frikadeller af kød eller fisk, fiskefilet osv. Der serveres mad i stykker og moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller mælk af kop.
Godnatgrød gives som en del af putteritualet.
Flaske eller ammes og puttes til natten
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske eller ammes
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og viser hvad I kan forvente nu og de næste par måneder.
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske