Svar: Gråd/skrig ved aftenputning
31. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Anja
Din datter er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du går hen når du går. Hun kan ikke forholde sig til at du er i stuen og hun er på sit værelse og hun aner ikke om du kommer ind igen om 3 minutter eller om 3 timer. Når du går fra hende, så føler hun sig forladt og alene.
Signe ved heller ikke at du har læst, at hun skal lære at falde i søvn selv .. Hun ved ikke at du har en plan om, at hun nu skal falde i søvn uden at få flaske. Signe har kun et behov for at føle sig tryg, når hun skal sove og her har hun brug for flasken ...
Hvorfor er det så vigtigt for dig, at Signe kan falde i søvn uden sin flaske? Der er jo ikke problemer i at hun får den - der er jo ikke tale om at hun vågner hver time natten igennem og er afhængig af sin flaske for at kunne sove videre om natten. Hun får sin flaske og falder i søvn og sover derefter fint...
Hun har som du skriver brug for 2 flasker eller 400ml mme til hun er et år. Lige nu får hun 3 flasker, men for mig at se er det vel et spørgsmål om at få trappet den ene flaske ud, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære den og de to flasker der bibeholdes er så flasken inden putning om aftenen og flasken sen aften.
Hvad ville der ske, hvis du blev siddende hos hende om aftenen. Sad der, kærtegnede hende, sang lidt for hende, tale lidt med hende, fortalte hende en historie, så hun kunne ligge og lytte til din stemme, mærke at du er der osv. og dermed falde til ro på en tryg måde? Et sådan ritual er rigtig godt nu, men også for tiden frem over, for når hun bliver 1 år og flaskerne skal skæres ned til en og stille og roligt helt trappes ud, så er det netop vigtigt at have et ritual, som kan sættes i stedet. Og her vil det være oplagt at f.eks. en godnathistorie og en sang erstatter flasken på sigt, ligesom hun også kan få introduceret en godnatbamse eller putteklud, som substitut for dig.
Men lige nu har hun brug for at du sidder der og det synes jeg du skal gøre. Når børn klynger sig, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre mor i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil bestemme og have deres vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan holde fast i at lillepigen skal sove i sin seng. At hun stadig skal være tryg ved at falde i søvn i sin seng og forbinde sin seng, med stedet, hvor hun skal sove. Det er hun vant til og normalt tryg ved. Men det er vigtigt at anerkende, at hun lige nu har ekstra meget behov for at vide at du er der for hende :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske