Svar: Rytme for twins på 6 mdr
1. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Martina
Tak - det er dejligt at høre at du bruger brevkassen dagligt og udnytter at den kan bruges via telefonen :)
Som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer og hos jer fungerer det bedre med fire små lure dagligt end to lidt længere lure - fred være med det!
Du fortæller jo om to børn der udvikler sig godt, som er glade og tilfredse, når de er vågne, som pludrer, bruger sig selv både motorisk og mentalt og som umiddelbart lyder til at have det godt - og ja, de sover så korte lure, men det er så okay. Det lyder jo som om at du har gjort rigtig mange ting for at få dem til at sove længere - og uden held.
Jeres rytme har fungeret sådan i over 2 måneder og sådan er det. Jeg synes ikke du skal bruge hele sommeren på at lave en masse om, - nyd dine børn i stedet for at kæmpe med dem om søvn - og så må du se, hvad der sker når de begynder pasning efter sommerferien. Der kan sagtens ske ændringer, det kan godt være at de pludselig vil sove længere og ændre deres rytme, netop fordi de får så mange nye indtryk at de måske "falder om af indtryk" og det er fint. Men vent og se hvad der sker og lad være med at tage problemerne på forskud - for måske er der ingen problemer til den tid og måske løser tingene sig helt af sig selv ... :)
Med hensyn til mælkeindtag, så er du nød til at tale med lægen om, hvad de som minimum skal have. Mit bud er mellem 500-600ml mælk og derudover vand af kop. Deres væskebehov er stort og de vil sandsynligvis skulle drikke ca 1 liter i døgnet, hvor mere end halvdelen jo så skal være mælk ...
Hvis de er okay med kold modermælk, kan du så ikke få dem til at drikke kold mælk af flasken, så de på den måde får deres erstatning og deres behov dækket? Det er jo bedre at de drikke mme kold end at de ikke drikker den ...
Selvom du skriver, at det ikke rigtig gør nogen forskel om de spiser 1 eller 2 dl grød eller mos, så er det vigtigt at du stadig prøver at få givet dem en mængde, som med sikkerhed ikke tager pladsen op for mælken. Det er en svær balance, jeg ved det godt - men prøv.
Jeg vil foreslå at du giver dem fire flasker dagligt, for at være sikker på at de er dækket ind.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Morgenlur som nu kl. 9
Formiddag 9.30: Frugtmos, serveres som en gammeldags frugtgrød med mælk på, frugt i hånden, vand af kop.
Powerlur kl 11 som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske - prøv at give dem mme kold og giv dem flasken imens de ligger i barnevognen og trilles i søvn der kl 13.30
Eftermiddag 15.30: tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos eller lidt frugtmos med mælk på, kan også få lidt tykmælk som nu, dog max ½ dl. frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sen eftermiddag 17: powerlur
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med sovs, lidt indmad af en frikadelle, lidt laks fra ovnen. Suppleres med lidt kogte stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 19
Sen aften 23.30: Flaske som gives mere eller mindre i søvne. Jeg ved godt du har forsøgt dette - kan du ikke prøve igen ..?
Du skriver at de ofte ikke tager flasken og at du i stedet giver dem mme koldt af et glas. Kunne du ikke prøve med en anden type flaske - en anden flaskesut - hvad har du forsøgt med? Hvis de ikke vil have sut af naturgummi, så prøv med silikonesut, hvis de ikke vil have en rund sut, så prøv med en flad, en anatomisk. Prøv med sutter med ventil, prøv med en elastisk flaskesut ...
Prøv også med en tudkop i stedet - prøv både med en drypfri kop og med en gammeldags tudkop, hvor de ikke skal sutte men der bare skal hældes og så kan de drikke.
Det er vigtigt med flaske eller alternativt tudkop i stedet for glas, fordi sandsynligheden for at de drikker mere er større, når de får det på den måde. Det er svært at drikke nok, hvis de skal drikke det af et glas ...
Prøv også at give dem vand af sutteflaske, for at se om det så vil tage flasken ...
Maden skal gøres lidt grovere i 7 måneders alderen. Du kan begynde at mose grøntsagerne med en gaffel, brug også sovs. Du kan også tilsætte kød og fisk i mosen, begynde at give dem lidt ris, fordi det også er med til at give grøntsagsmosen mere bid. Rugbrødssmagen kan de lære at kende ved at få øllebrød og ved at få ristede rugbrødsbjælker i hånden. Og omkring 8 måneders alderen vil de så ofte være parate til at begynde med små brødhapsere :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke - og igen, tal med lægen om, hvad et minimumsindtag af mme vil være, for at dine børn får deres behov dækket :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske