Brev:
Natteroderi - måske vi forstyrrer hans søvn?
1. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Natteroderi - måske vi forstyrrer hans søvn?
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar, det fungerer heldigvis meget bedre med putningen i løbet af dagen.
Min søn er nu blevet 6 måneder, og vi er flyttet tilbage til Danmark. Han er generelt meget glad og veltilpas.
Vi har nu i ca. en måned været i gang med mere fast føde. Han får grød om formiddagen med forskellig slags mos samt kartoffelmos med grøntsager om aftenen. Det går meget op og ned i forhold til hvor meget han spiser. Han er dog også fortsat meget glad for amningen. Vi forsøger så vidt muligt at følge din plan fra sidste svar.
Mit spørgsmål går nu på amning i løbet af natten. Jeg har læst dit afsnit "Hvad kan du gøre, når dit barn har brug for bryst om natten?" fra din bog om søvn, men har fortsat et par spørgsmål.
Vores nætter ser om regel således ud:
- Min søn bliver puttet omkring kl. 19.00 med en amning.
- Han vågner et sted mellem kl. 22.00-24.00 for at blive ammet. Han spiser her ret godt.
- Han vågner igen kl. ca. 01.00-03.00 for at blive ammet. Nogle gange lidt senere, alt efter det foregående måltid. Han spiser her ret godt.
- Vågner omkring kl. 04.00-05.00, får her sutten et par gange, og falder så som regel til ro.
- Vågner mellem kl. 06.00-07.00, bliver ammet og vi står op.
Han sover i sin barnevogn i vores soveværelse.
Jeg synes efterhånden det er hårdt ikke at få mere søvn, så der skal snart ske nogle ændringer.
Er han klar til at springe en/flere amninger over om natten?
Hvad kan hans far mere konkret gøre for at hjælpe til i løbet af natten?
Skal vi forsøge at give ham vand i stedet for amning? Af flaske eller kop.
Har du gode erfaringer med at give en flaske vælling i stedet for amning ved måltidet før midnat?
Han sover generelt meget uroligt om aftenen og natten. Måske hans mave er for fyldt inden søvnen, eller måske vi forstyrrer hans søvn?
Vi holder snart ferie, men vil i løbet af et par uger flytte ham på eget værelse.
Jeg har forsøgt at afkorte amningen om natten ved at fjerne brystet, men han bliver meget ked af det og falder først til ro igen ved at blive lagt til brystet.
Det blev til en del spørgsmål, håber du kan finde sammenhængen.
Med venlig hilsen
En glad (men lidt træt) mor.