Brev:
Søvnrytme - 8 mdr.
1. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Søvnrytme  - 8 mdr.
Hej Helen.
Jeg har lige lidt spørgsmål om hvad jeg kan forvente af min søn på nu 8 måneder og hans søvn og mad.
Han rytme nu er ca sådan:
5-5.30 Vågner og får en lille flaske (ca 100 ml.) Men sover desværre ikke videre så vi putter bare lidt i sengen inden vi står op.
6.30-7 Morgenmad (øllebrød eller havregrød med frugtmos) Han spiser ikke så meget igen her.
8-8.30 Puttes til morgenlur hvor han typisk sover 40 min og hvos han sover længere vækker jeg ham senest 9.30.
ca 9 frugt i små stykker og en bolle eller lidt lyst brød med ost
ca 11 frokost rugbrød med forskelligt pålæg og lidt grønt eller knækbrød eller lignende at gnave i.
ca 12 flaske 120-170 ml, forskelligt hvor meget han drikker
12-13 puttes til middagslur og denne lur vil jeg meget gerne beholde her fordi vi har en datter også der stadig sover til middag og synes vi er låst hele dagen hvis ikke de sover nogenlunde samtidig.
Han sover typisk 1½-2 timer med lidt opvågninger hvor han skal rokkes lidt og ha sut.
14-15 frugt og lidt brød eller grød hvis han ikke har spist så meget til middag.
ca 16.30 flaske 100-170 også forskelligt hvad han drikker her.
17 sover ca en halv time, her må vi trille ham i søvn, men synes stadig ikke han kan undvære den for så kan han ikke holde til puttetid. Hvis han en sjælden gang sover 3 timer til middag springer vi denne over og lægger ham evt lidt tidligere i seng.
ca 18 Aftensmad som efterhånden er det samme som vi andre spiser, og vi laver madplanen efter noget han kan få.
Derefter leg, bad osv.
Ca 19.30 Natflaske 100-200 ml og så går vi i seng og synger og siger godnat og han sover typisk lidt før kl 20.
Ca 22-23 når jeg går i seng giver jeg ham en flaske hvor han drikker 100-200 ml. Så får han ikke mere i løbet af natten men vågner stadig en del gange, men tænker han er gammel nok til at undvære natmad nu?
Han har 2 gange sovet helt igennem fra kl 20 til 5.30 uden mælk, men så gik det tilbage til det gamle igen og nu vågner han typisk hver eller hver anden time, men som regel kan det klares med sut og en hånd på brystet. Kan man med den alder han har nu gøre noget for at undgå de opvågninger?
Egentlig synes jeg vi har en meget god rytme, men kunne bare så godt tænke mig han sov til kl 6 i hvert fald, synes kl 5 er meget tidligt. Ser du noget vi kan ændre? Tænker selv at han kunne sove to lure, altså senere formiddag og senere middag, men synes bare det er så dumt han sover forskudt af sin søster, er der så bare ikke noget at gøre ved det?
Han spiser efterhånden godt på nær når tænderne murer så spiser han så godt som intet (1 skefuld per måltid og 10 ml mælk per flaske) og det var også her vi måtte ha fat i sen aftenflaske igen og tidlig morgenflaske var på det tidspunkt også allerede 3.30-4, for han var bare lysvågen og græd meget, så tror han var sulten.
Er der ting vi bør ændre i dagsrytmen?
Efter sommerferien skal han starte i dagpleje samme sted som sin søster, vi har vendt meget om de skulle gå sammen, der er jo for og imod, men de skal kun gå der 3-4 måneder sammen så skal hun i børnehave, har du råd til hvordan vi gør det bedst når han skal køres ind så det er bedst for begge børn?
Desuden overvejer vi at de snart skal sove i samme værelse men er jo bange for de vækker hinanden, men omvendt at det kunne give dem tryghed. Han er 8 måneder og hun er 2 år og 4 måneder, er der tidspunkter der er bedre end andre at rykke dem sammen på?
Mange hilsner fra D.