Svar: Søvnrytme - 8 mdr.
1. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Kære D
Som udgangspunkt ser planen du sender rigtig fin og alderssvarende ud og det lyder som om at din dreng spiser godt og får de flasker han har behov for.
Når børn er 8-9 måneder gamle, så vil det være relevant at arbejde på tre flasker i døgnet. Disse vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. At sove igennem i denne alder er at sove ca 6 timer uden at få mælk, så at din dreng nogle dage formår at sove fra kl. 20 til 05 er rigtig flot og slet ikke forventeligt. At han har brug for flaske sen aften er altså helt normalt og faktisk vil mange børn foretrække dette til de er et år ... Han er altså ikke gammel nok til at kunne undvære natmad nu :)
I 10 måneders alderen vil 2 flasker (svarende til 400ml) være passende og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det er altså flaskerne om dagen der normalt forsvinder først :) Hvis din dreng ikke drikker 200ml i sine flasker, så vil det være relevant at bibeholde de 3 flasker dagligt i længere tid, så han får den mængde mme han har behov for.
De fleste børn vil også kunne nøjes med to lure dagligt - men det afhænger naturligvis af hvor tidligt de står op og hvor tidligt de sover dagen igennem. Da jeres dreng starter dagen tidligt og derfor også sover sine lure tidligt, så vil eftermiddagen naturligt blive meget lang og derfor vil han nogle gange have brug for en powernap sidst på dagen.
Du skriver at du har et ønske om at han skal sove middagslur mellem kl. 12-13 fordi det passer med storesøsters rytme. Det er helt fint og han trives også med dette - men det er klart, at han naturligt så vil få en længere eftermiddag end hvis han først sov middagslur kl. 13-13.30 ... :) Igen, - han trives med sin rytme og det lyder helt fint det du fortæller, ingen grund til at ændre så meget lige nu og hvis han så sover en længere middagslur en dag og kan springe powernappen eftermiddag over, så er det fint og han kan i stedet komme tidligere i seng. Og de dage, hvor han så er nødt til at få tre lure, må han så puttes senere til natten.
Det er dejligt at I har fået samme dagpleje til jeres børn. Det vil være trygt for dem begge og han kender jo stedet, fordi han naturligt har været med, når storesøster skal hentes og bringes. Det vil også være dejligt for dem, at de skal være der sammen det første stykke tid og når han så er kørt ind og storesøster starter børnehave, så er han helt tryg ved stedet. Hun derimod vil jo føle sig stor og være stolt over at skulle i børnehave og glad for at lillebror bliver tilbage. Det giver også hende mulighed for lige at komme forbi og hilse på dagplejer en gang imellem :) Det lyder som en god løsning.
Indkøring bliver sandsynligvis ikke noget problem. Han skal naturligvis vinkes farvel til og dagplejer skal tage imod ham, som I nu aftaler det skal ske og som I er vant til med storesøster. Og så vil storesøster jo være der og det i sig selv, vil være rigtig trygt og rart for ham :)
Det er en god idé at flytte børnene på værelse og lade dem sove sammen. Det at give børnene denne mulighed kan gøre at de nogle gange bruger hinanden og derfor sover på eget værelset - i stedet for at søge mor og far og soveværelset. Men søger de jer, skal de naturligvis have jer stadigvæk :)
Det kan være svært at flytte børn i de perioder, hvor der sker store ændringer i deres liv. Det vil sige, at det er svært at lave nye søvnrutiner og indføre nye vaner i de perioder, hvor de f.eks. starter i dagpleje eller hvis de er syge. Det er også svært i de perioder, hvor de øver sig i at kravle eller i de perioder, hvor de øver sig i at gå.
Så du må se på lillebror og prøve at vurdere, hvornår det mon passer at flytte ham. Hvis han ikke er begyndt at kravle endnu og ikke øver sig i at bevæge sig væk fra dig rent fysisk så kan det være en mulighed at flytte ham nu. Men de fleste børn vil i 8-10 måneders alderen naturligt være lidt mere tryghedssøgende og have ekstra behov for at kunne se og fornemme at mor og far er der ... Og det sker så igen, når han begynder at gå i 12-13 måneders alderen - og igen - så er børn jo forskellige og nogle går allerede når de er 10 måneder, andre først når de er 17 måneder ... så prøv at passe det ind efter hans udvikling og flyt dem sammen, når I har overskud og tid - måske i jeres sommerferie :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske