Svar: Vil ikke spise brød
9. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Kære M.
Det lyder som om at du allerede har forsøgt en masse forskellige brødtyper, uden større held. Og det er ellers netop en god idé, at forsøge med lidt forskelligt.
Når man vælger brød til sit barn, så bør det være brød med fibre, men uden hele kerner. Det er med til at holde maven igang og kostfibre får vi især fra frugt, grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfibre.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfibre kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Der findes mange muligheder i butikkerne og du kan også bage selv, for at se om noget af det brød vil vække interesse hos din søn.
Det kan også være en god idé at give ham øllebrød, fordi han derved vænner sig til rugbrødssmagen ...
Og så kan det også handle om at han ikke gider brødhapsere, men har brug for større stykker med mere bid. Tror du han vil spise 1/4 eller 1/2 bolle hvis han kunne sidde med den i hånden, eller ville han spise en kvart skive rugbrød, hvis du holdt den og lod ham bide af den, i stedet for at give ham hapsere? Det kan være et forsøg værd.
Du kan også være nødt til at holde lidt pause fra brød et par dage, så han får det lidt på afstand og så må du servere pasta, ris og kartofler i stedet. Prøv også med bulgur, cous-cous eller lignende. Du må her meget gerne mixe fuldkornsprodukterne med de lysere typer, så han får fibre, men stadig i en balance, hvor han ikke får for meget.
Hvis han ikke bryder sig om smørbart pålæg, så er det fint at lade ham spise brød og pålæg separat. Giv ham også tykmælk med smuldret rugbrød eller rugbrødsdrys eller lidt mysli (uden honning og chokolade), så han får lidt ind den vej igennem :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske