Brev:
Madplan, vand og væk hjemmefra
9. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Madplan, vand og væk hjemmefra
Hej Helen.
Jeg skriver til dig igen, idet jeg har haft stor gavn af dine madplaner inkl. soverytmer.
Vores - nu ikke helt så lille mere - søn er nu knap 8 1/2 mdr., og i den forbindelse ønsker jeg forslag til madplan meget gerne med udgangspunkt i, at han som oftest vågner kl. 6.45. Vores søn vejer ca. 10,5kg (4060g ved fødslen).
Som det ser ud nu, er hans mad/rytme således:
kl. ca.6.45: Vågner
kl. 7.30: Havregrød, vand af kop (han kan som oftest ikke spise lige, når han er vågnet)
kl. 8.30-9.00: 1/2 bolle med smør og ost, frugtmos, vand af kop.
Herefter sover han lur, oftest 1 1/2-2 timer
kl. 11.30-12.00: Rugbrød med skiftende smørbart pålæg, suppl med grøntsagsmos m enten kød eller fisk i, agurk el tvebak i hånden, vand af kop.
kl. ca 13.30-14: 200ml MME, herefter sover han middagslur, som oftest kun 35-45 min.
kl 15.30-16.00: Frugtstykker i hånden og frugtmos, vand af kop. Nogengange tilbydes han yoghurt også, men jeg holder lidt tilbage med mælkeprodukterne (grød/mos laves også på MME)
kl 17.30-18: Aftensmad, som regel det samme som os, i dag fik vi fx fisk i fad m ris, i går hakkebøf ("indmaden") m kartofler og sovs. Får vi noget ikke baby-venligt, får han fx blendet kogt kylling m en form for grøntsagsmos m enten kartofler eller ris, sjældnere pasta i. Vi spiser rigtigt tit fisk, så det får han meget af. Er det ok?
kl. ca 19-20 afhængig af, hvor træt han er:
200-270ml MME.
kl. ca 00.00: 200ml MME.
Kan du ryste en madplan ud af ærmet til os? :o), så jeg kan se, hvad jeg bør ændre :o)
Et tillægsspørgsmål, som jeg håber er ok: Vi skal til Færøerne (min mand er færing, så vi skal op til svigerforældrene), når børnenes skoleferie starter, og vi skal være der i 4 uger. Må vores lille søn drikke vand af hanen på Færøerne?
Slutteligt faktisk det vigtigste: Jeg skal starte arbejde igen d. 11/8. Vi kommer hjem til Danmark igen den 28/7 og har der været væk fra vores hjem siden 26/6. Kan vores lille søn overhovedet huske sit hjem efter så lang tid? Jeg har ændret flybilletterne, så vi har ekstra dage hjemme i dk, for jeg ønsker, at den lille kan nå at omstille sig igen, og vi kan nå at lave en blid overgang, inden min jobstart, hvor jeg jo er væk fra lillemanden.
Min mand skal fra 11/8 have barsel i 2 mdr med vores søn. Er det tidsnok for den bette at omstille sig igen, eller er det tilrådeligt, at jeg ændrer rejsen til tidligere hjemrejse, så han kan nå at finde roen og trygheden?
På forhånd mange tak - håber mine spørgsmål giver mening :o)
Med venlig hilsen
Lisette