Svar: Madplan, vand og væk hjemmefra
9. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Lisette
Tak for dit brev, dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar :) Jeg skal prøve at svare igen og så godt jeg kan ...
Dagsrytmen du har sendt ser meget fin ud og der er ikke umiddelbart nogle ting der skal ændres. Det er en fin plan for et barn på 8-9 måneder og den sikrer ham både variation i mad og også stadig mælk nok.
Omkring 10 måneders alderen vil han naturligt spise mere og mere mad i stykker og skemaden vil udgør en mindre del, men stadig vil han have brug for grød og mos og det vil være helt naturligt at starte og slutte dagen med grød og også naturligt at grøntsagerne moses og frikadellen spiser han så selv.
Mælkebehovet vil i 10 måneders alderen blive sat ned, så han der får 2 flasker dagligt svarende til de 400ml der skal sikre ham hans jernbehov til han er et år. Det vil ofte være flasken inden middagsluren der fjernes. Om dagen kan hans indtag af sødmælk og sødmælksprodukter så øges lidt.
Han må meget gerne få fisk. Det indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Disse er særligt vigtige for udviklingen af barnets hjerne og undersøgelser viser at især de første 2 leveår, har de stor og positiv effekt, så fisk til børn er godt.
Små børn under 3 år må dog ikke få for meget rovfisk, det anbefales at de max får 25 gram om ugen. Rovfisk er rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (bøf). Børn må gerne få dåsetun, der bliver fremstillet af små tunfisk og derfor indeholder mindre kviksølv.
Så vidt jeg ved, så er det det sikkert at drikke vand fra hanen på færøerne - om der gælder specielle regler for små børn tør jeg dog ikke svare på. Her synes jeg du skal prøve at kontakte den lokale læge eller sundhedsplejerske.
Hvor meget din dreng vil kunne huske af sit hjem ... det er svært at vide. Han vil sandsynligvis have en sansemæssig erindring, vil kunne genkende lyde, lys, dufte osv. men han vil naturligvis ikke bevidst kunne tænke "nu er jeg hjemme". Det vigtigste for jeres dreng er heller ikke så meget hvor han er, men at han er sammen med jer. Jo mere I er sammen, jo mere rolige og glade I forældre virker, jo mere rolig vil han naturligt også være.
At du starter på arbejde og far overtager barsel, tænker jeg vil komme helt naturligt. Han kender jo sin far og I har netop været på ferie sammen og brugt rigtig mange timer sammen hver dag, så det vil ikke være så stor en ændring, at far er hjemme hos ham og du så begynder arbejde :)
Jeg synes ikke umiddelbart at det lyder som om at du skal ændre en masse af jeres rejseplaner, det kan sagtens lade sig gøre som I har planlagt det. Jeres dreng bruger jer som et spejl, han spejler sig i dig, så hvis du stresser, er nervøs og urolig over det hele, så bliver han påvirket - men det gør han uanset om I er på Færøerne eller hjemme ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske