Svar: Frisk midt om natten
14. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan godt forstå at du er træt og jeg synes også at det lyder som om din lille dreng ikke sover ret meget.
Mon ikke der er en sammenhæng mellem indtaget af mad og det at han er vågen? Jeg tror umiddelbart at du skal forsøge at give ham mere at spise i løbet af dagen, gerne 3 skemåltider, hvis han kan klare det, og så skrue en lille smule ned for amningen, så han fremover får noget der mætter ham lidt mere.
Du må fortsat gerne amme ham morgen, eftermiddag og aften, men tre skemåltider derudover, samt mælk/vand af kop, vil nok kunne gøre en ændring.
En dagsplan kunne se således ud:
Morgen: amning
Formiddag: grød
Frokost: grøntsagsmos
Eftermiddag: amning
Aften: grøntsagsmos evt. med kød eller fisk
Sen aften: amning
Udover at tilbyde ham mad, som mætter mere, skal du hjælpe ham til at blive bevæget i løbet af dagen. Trille, krybe, cykle med benene osv., så han bruger sig selv. Tag ham også med ud dagligt, lad ham sidde op i vognen så godt han kan og fornemme vinden i ansigtet osv. alt hvad du kan finde på for at stimulere ham på forskelligvis og give ham forskellige indtryk, som er med til at gøre ham træt.
Det er vigtigt at lære ham at om natten sover man, men om dagen er man vågen og aktiv. Forsøg derfor at holde lyset slukket om natten, undlad at snakke for meget med ham, skift ham ikke med mindre han har afføring osv. Så han fornemmer at om natten bliver man ikke underholdt og aktiviteter er på et minimum. Amning en enkelt gang om natten kan være nødvendigt, men ellers kan han tilbydes vand. Behovet kan og skal dækkes om dagen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske