Brev:
Min søn har ingen stopfunktion
11. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Min søn har ingen stopfunktion
Hej Helen!
Så skriver jeg igen igen. Min søn på 5,5 måneder har, lige siden han blev født, haft et lettere anstrengt forhold til mad. Han giver ikke udtryk for at være mæt ved at slippe brystet, men græder i stedet, slipper og vil så have fat igen. Til sidst fjerner jeg ham fra brystet.
Det samme sker når han får ske-mad. Han giver ikke udtryk for at være mæt ved at lukke munden. Han begynder i stedet at græde, hvis jeg ikke er utrolig hurtig til at give ham maden - her må jeg også fjerne ham fra maden før han falder til ro. Det virker som om, han aldrig bliver mæt. Til gengæld kan han sagtens være tilfreds 3-4 timer efter et måltid, så han må jo have fået nok??
Jeg overvejer kraftigt at gå over til at give flaske, da det næsten ikke er til at holde ud, at han græder hver gang jeg ammer ham.
Mit spørgsmål er dog, hvor meget jeg skal give ham. Han er en stor baby (73 cm. 9,5 kg), men i dag spiste han f.eks. 1,75 deciliter hirsegrød hvori der var 0,75 deciliter mme. Han drak en halv deciliter vand til. Herefter gav jeg ham 150 ml mme i flaske, og han var gal da der ikke var mere tilbage. Alligevel sov han to timer, da jeg lagde ham ud umiddelbart derefter, og virkede glad og tilfreds en times tid efter jeg tog ham op.
Hvordan finder jeg ud af, hvor meget mad og mme han skal have, når det ikke virker til, at han har en naturlig "stopfunktion"?
Eller skal jeg bare hælde på ham, indtil han ikke kan spise mere, fordi han græder/skriger?
Det er utroligt hårdt, at langt de fleste spisesituationer, hvor vi gerne skulle hygge os og knytte bånd, i stedet bliver anspændte. Når jeg ammer ham, tager det efterhånden lang tid at få mælken til at løbe til, og jeg har på fornemmelsen, at det måske er pga. anspændtheden. Det hjælper dog på mælken, at jeg laver afslapningsøvelser mens jeg ammer, men det har ikke nogen virkning på min søn.
Med venlig hilsen
Nethe