Svar: Min søn har ingen stopfunktion
11. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Nethe
Det er helt naturligt at små børn ikke har fornemmelse for mæthed og sult, ligesom de også kan have svært ved at fornemme, hvornår de er trætte og har brug for at sove og man derfor skal hjælpe dem med at blive skærmet og finde ro.
De fleste børn vil i din drengs alder have brug for 2 måltider skemad dagligt. De vil ofte spise en portion som er ca 1 dl. grød eller mos og sammen med dette skal de så have vand af kop - hvad de nu kan drikke. Ca ½ dl. lyder fint, som du beskriver det.
De har derudover behov for at få bryst eller flaske ca 6 gange i døgnet og deres mælkeindtag ligger ofte på ca 1000ml mælk ved siden af skemad og den vand de kan drikke. Det betyder, at hvis du giver flaske 6 gange i døgnet, så vil din dreng have behov for at få ca. 170ml i hver flaske. Dette kan dog godt variere, måske drikker han 230ml om aftenen inden sengetid, og drikker kun 150ml inden sin middagslur - og det er helt okay, bare han samlet når op på den mængde han har behov for.
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet egentlig får, men her må du gå ud fra, at han får det han har behov for, hvis du lægger ham til, når han viser behov. Du skal naturligvis også vurdere ud fra, hvordan du fornemmer din mælkemængde, hvordan han dier, synker, spiser ved brystet og så især også ud fra hvordan hans mave fungerer, om han tisser 6 gange dagligt og har gang i maven :)
Hvis du vælger at gå over til flaske og gerne vil stoppe med at amme, så vil det være en god idé at du gør det stille og roligt så din mælkemængde kan følge med og så hans mave kan vænne sig til mme stille og roligt. Det betyder at hvis du lige nu ammer 6 gange dagligt, så kan du begynder at amme 5 gange og give flaske 1 gang, herefter kan du så gå ned til at amme 4 gange og give 2 flasker, amme 3 gange og give 3 flasker osv. indtil du har fået skruet ned for amningerne, som du nu ønsker det skal være.
Det lyder også som om at din dreng har et stort suttebehov, der er der jo også forskel på og det vil være rigtig godt at du giver ham sut efter amning eller efter flaske. Det at sutte vil virke beroligende på ham og vil hjælpe ham til at finde ro - netop når han ikke behøver mere mælk, men bare skal slappe af og lade roen falde over sig ... :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet varierer lidt efter hvor sent 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Evt. ammes eller flaske ...
Mange børn spiser også kl. ca 20, kl 01 og så næste morgen tidlig kl. 06 og det er også helt okay :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske