Brev:
Kun powernaps i løbet af dagen
11. juni 2011
Alder:
4 mdr.
Kun powernaps i løbet af dagen
Kære Helen
Vores pige er 4 mdr gammel og er vores første barn. Nanna har fra start af haft svært ved at sove længere lure om dagen og skal helst lulles/trilles/vugges i søvn. Det skal siges at vores pige generelt har været et meget grædende barn i de første 3 mdr. hvilket har været en sej kamp for os og fyldt meget. Dette har dog ændret sig væsentligt i løbet af den sidste måned og hun er nu generelt et meget glad barn der også udviklingsmæssigt er godt med (hun er begyndt at vende sig om på maven selv og leger meget med sine tæer og fingre og pludrer).
Vi slås dog stadig med soveproblemerne i dagtimerne. Vi håbede at det ville ændre sig ved de 3 til 4 mdr., hvor der også ville komme lidt mere rytme i hverdagen, men det har ikke ændret sig væsentligt, hvorfor vi henvender os til dig nu.
Nanna er på både modermælkserstatning og bliver ammet. Hun sover i sin tremmeseng om natten. Om dagen bruger vi barnevogn eller slyngevugge.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Nanna vågner ca. mellem kl 05.00-06:30. Vi kan enkle gange få hende til at sove lidt længere, hvis hun vågner kl 5:00 ved at give sut og nusseklud og sige "så så så" som er vores soveremse. Ellers er Nanna oftest frisk og glad om morgenen og meget energisk. Hun er ca. vågen 1-1 1/2 time og puttes så igen.
Det skal siges at vi forsøger at tumle meget med hende og generelt være meget aktive med hende i hendes vågne timer, så vi kører hende rigtig træt. Vi er begyndt at putte hende i barnevognen uden af gå en lang tur med hende, men bare trille lidt frem og tilbage og sige soveremsen. Det tager lidt tid men lykkedes oftest. Nannas morgenlur har i det sidste stykke tid været på 1 1/2 - 2 timer uden opvågning, så der får hun en god lang lur til forskel fra resten af dagen. Herefter tager Nanna ca. 2-3 powernaps på ca. 30-45 min resten af dagen. Nogle gange virker Nanna stadig træt efter de 30-45 min men selvom vi forsøger af trille, lulle sige soveremse mm. kan vi ikke få hende til at sove videre. Hun kommer op og vi tumler igen og leger indtil hun er træt. Der går ofte 1 1/2 til 2 timer.
Vi forsøger at amme/give flaske tæt på hendes sovetider, men det er svært at planlægge helt grundet de korte lure. Nogle gange må hun derfor have mad når hun vågner i stedet for inden vi lægger hende. Nanna har i de seneste dage sovet en lidt længere lur på 1 1/2 - 2 timer sent eftermiddag (ca. kl. 17:00). Om aftenen puttes hun ca. mellem kl 20:00-21:00 og vågner ca. 2-3 gange i løbet af natten for at få mad.
Hun får nok ca. 14 timers søvn dagligt. Er det nok, og hvordan kan vi få ændret på hendes rytme så hun tager en lang lur til middag og kan vi gøre andet for at få hende til at blive i søvnen? Vi har læst et hav af bøger og artikler, men vi mangler nogle konkrete retningslininer, som passer til vores lille datter, når det kommer til at ændre rytmen. Kan du give nogle råd?
Vi putter helst i barnevogn om dagen i sommermånederne, men bor i lejlighedskompleks og der er derfor ofte støj om dagen og det virker til at Nanna vågner let af støjen. Dog tror vi ikke at det er grunden til at hun vågner efter de 30- 45 min hver gang.
Med bedste hilsner