Svar: Spisning - 17 mdr.
12. juni 2011
Alder:
17 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er vigtigt at du holder op med at lave flere forskellige retter til Frederik - han skal med den alder han har, have mad der tager udgangspunkt i jeres mad og det er kun frustrerende, at du igen og igen laver nye ting til ham, som han så afviser ligeså hurtigt som du kan få det serveret ...
Det er normalt at børn i jeres søns alder lukker munden for skeen, drejer hovedet og skubber tallerkenen væk. Ofte handler det om at de gerne vil spise selv og at de nu har mere vilje og selvstændighed. Han protesterer sandsynligvis også over at skulle have ble på, han vil ikke ligge på puslebordet, han protesterer over at skulle have tøj på osv. og det at lukke munden er også en måde at sætte sin vilje igennem. Det er en måde han viser dig, at han er sin egen :)
Det er altid enormt frustrerende, når børn ikke vil spise. Vi ved jo hvor meget det betyder for deres trivsel og udvikling, hvor vigtigt det er. Samtidig virker det ofte provokerende, når man har stået og lavet mad, forsøgt at gøre det lækkert og indbydende og virkelig gjort en indsats for at det skal lykkes - og så vender barnet fortsat bare hovedet væk ... jeg ved det godt. Men det er vigtigt at du formår at bevare roen og lader ham spise det der nu engang er.
Du skal naturligvis give ham gode og almindelige børnevenlige retter, hvor der også er valgmuligheder, så han kan spise det han nu har lyst til. Det vil sige at der på tallerkenen, både skal være f.eks. lidt brød, lidt kød, lidt pastaskruer, ½ hårdkogt æg og så nogle grøntsager - og så skal han have madro, ro til at spise det der er på tallerkenen.
Du skal give ham en tallerken inddelt i rum, så han får lidt forskelligt i hvert rum og så skal han have lov til at spise det han vil. Det gør ikke noget at det er pastaskruerne der glider ned den ene dag og frikadellen og majsene den næste. Det vigtigste lige nu er, at han spiser lidt og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart.
Du skal være bevidst om hvordan du reagerer, når han ikke vil have det du tilbyder ham. Ofte forsøger vi alverdens krumspring for at få mad i vores børn. Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre kræver at man skal smage osv - der er masser af muligheder og det hele naturligvis af bekymring og af omsorg for ens barn.
Men din dreng ved godt at han ved at lukke munden og skubbe maden væk får en reaktion fra dig og at han derved let kan blive centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det ... Det er i hvert fald noget som for ham er rigtigt spændende at udforske ...
Derfor er madro vigtigt og han kan spise selv og skal have mulighed for det. Han kan spise med både ske og gaffel nu og han kan også spise med fingrene. Giv ham også større stykker, som han kan bide af - måske er han træt af små hapsere, men vil gerne gnave ½ frikadelle, hvis han får muligheden og den ligger på tallerkenen ...
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske