Svar: Vil kun spise grød - 11 mdr.
13. juni 2011
Alder:
11 mdr.
Kære mor til Storm
Tak for dit brev, dejligt at du har haft glæde af min brevkasse og nu selv har haft lyst til at skrive :)
Det er rigtig vigtigt at du får skruet amningerne ned. Da Storm nu er 11 måneder gammel, vil det være rigtig godt, hvis du kun ammede 2 gange dagligt og i løbet af kort tid skæres ned til kun 1 amning. Den amning han har brug for, er amningen inden han skal puttes om aftenen - det er en dejlig og tryg måde at afslutte dagen på. Men de øvrige amninger skal han ikke have, i stedet skal han have rigtig mad og mange flere måltider end han får lige nu.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, hjemmelavet så der er mere bid og hirsegrøden trapper du ud af. Vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud og d-vitamin), vand af kop.
Formiddagslur uden at blive ammet og sover måske 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle, lidt rejer, kogte pastaskruer og lignende. Må også gerne suppleres med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være en middagsret fra glas, som passer til et barn på 1 år. Vigtigt for at der er mere bid og for at han får kød osv. som han har brug for. Vand af kop.
Inden middagslur: Tilbydes en portion tykmælk eller lignende med revne æbler, banan, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur uden at blive ammet ca kl 14
Sen eftermiddag 16.30-17: Tilbydes ½ bolle med smør og ost, lidt frisk frugt og bær, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad - kartofler moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Grød gives som en del af putteritualet og adskilt fra aftensmaden ca kl. 19.30
Ammes og puttes til natten ca kl. 20-20.30 som nu
Som du kan se indgår der mange flere måltider og meget mere rigtig mad i dagsplanen. Jeg kan se at jeres dreng sover meget sent hele dagen igennem og hvis han trives på denne måde, så er det rigtig fint - jeg har forsøgt at sætte lidt tider på, som jeg tænker vil være passende, men har du andre tider der passer bedre, så er det okay - bare du sikrer dig at tilbuddet af mad følger den plan jeg har skitseret.
I vuggestuen vil han naturligt ikke kunne få grød, men vil skulle spise som alle de andre børn - så han skal have rigtig mad og det er rigtig vigtigt at I kommer igang nu - det bliver kun sværere jo ældre han bliver.
Hvis han har problemer med sin mundmotorik og derfor ikke kan tygge og spise mad i stykker, så skal han naturligvis have hjælp til dette - der findes ergoterapeuter som kan lave mundmotoriske øvelser på børn.
Og ja - han kan sagtens være "Social-spiser" og det er naturligvis vigtigt at I søger for at spise sammen og at stemningen om bordet er hyggelig og rar. Det skal være dejligt at spise, det skal være noget han naturligt ser frem til :)
Det er vigtigt at du følger planen og ikke bare serverer grød for ham, hvis han ikke spiser andet. På den måde får du ham ikke til at spise selv. Han skal også motiveres ved at være sulten og føle behov for at spise og netop når du giver så mange små måltider som jeg skitserer, så går der ikke ret lang tid før han får noget igen. Så afviser han sit formiddagsmåltid og spiser kun lidt der, så får han jo frokost og kan så spise mere til det måltid :)
Med hensyn til putning, så vil jeg anbefale dig at du starter med at sætte ham op i barnevognen og triller ham en tur. Han skal sidde og kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt op med stimuli og først når han tydeligt viser sig parat til at sove, så lægger du ham ned. Læg mærke til tidspunktet, det vil give dig en idé om, hvornår han egentlig er parat til at blive puttet :)
Når han er svær at putte om aftenen, så kan det naturligt hænge sammen med hans alder og udvikling, men det kan også meget vel skyldes at han sover så sent hele dagen igennem. Ofte sover han meget sen middagslur og den vil naturligt påvirke puttetidpunktet om aftenen. Det ville derfor være rigtig godt, hvis hans lure generelt kunne ligge lidt tidligere end de gør lige nu - og jeg vil foreslå at du forsøger at putte ham, ved at gå en tur med ham omkring kl. 14 - jvf. planen.
Det er ikke godt at du råber af ham og hiver ham i armen - han er et lille uskyldigt barn og gør ikke noget bevidst for at irritere dig eller prøve dig af. Hvis du har det rigtig svært og har svært ved at styre dit temperament, så er det bedre at du går fra ham et øjeblik og lige sunder dig og så vender tilbage, når du atter har overskud til ham. Det er bedre at du går et kort øjeblik end at du ender med at være fysisk reagerende overfor ham :)
Du skal naturligvis også overveje, hvorfor du reagerer så voldsomt og om det er noget du har brug for at tale med nogen om og måske få hjælp til - i første omgang kan du tale med din læge :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske