Svar: Jerntilskud, godnatgrød mv.
13. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig godt at Magnus får to flasker i døgnet. Det er meget passende for hans alder, at han får de to flasker og at du derudover så fortsat ammer ham tidlig morgen. De fleste børn har brug for 3 amninger eller 3 flasker i døgnet, når de er 9 måneder gamle. Så det er dejligt at høre, at han stadig får flaske og også ammes lidt :)
Det er vigtigt at han med sikkerhed får mindst 400ml mme dagligt, hvis han ikke får dette, skal han have tilskud af jern. De 300ml dækkes via flaskerne - måske kan han drikke lidt mere? Og ellers kan du lave hans grød med mme eller give ham mme af en kop, som du også gør nu, for at se om han derved kan nå op på de 400ml. Hvis han ikke kan det - får han f.eks. kun 350ml mme så skal han have fuldt tilskud af jern.
En godnatgrød erstatter ikke på nuværende tidspunkt flasken, normalt vil barnet have brug for begge dele, netop fordi overskuddet til at spise og koncentrere sig om at spise selv er lille - lysten er der, men overskuddet er der ikke og koncentrationen falder før han har fået helt nok. Derfor hjælper en godnatgrød som en del af putteritualet, og så også gerne en flaske, når han så skal sove.
Hvis I skønner at han ikke kan have begge dele i maven, så vil jeg foretrække at han får aftensmad - og spiser det I nu kan få i ham der af hapsere og grøntsagsmos og så gives han en flaske inden han puttes. Flasken er her at foretrække fremfor grøden, med den alder han har - mælkebehov er stadig vigtigt at få dækket :)
Om I presser ham for hårdt ... tja, det er svært at vide :) Det er normalt at børn i Magnus alder lukker munden for skeen, skubber hånden væk og drejer hovedet ... Det handler ofte ikke om at de ikke kan lide maden eller ikke er sultne, men er derimod et udtryk for at de gerne vil spise selv. Så måske skal I prøve slet ikke at presse ham, men derimod stille en tallerken foran ham og så lade ham spise lidt af det han har lyst til ...
Nogle børn har i denne alder også rigtig svært ved at overskue maden på en tallerken og her kan det hjælpe helt at fjerne tallerkenen og i stedet give ham små hapsere på et underlag på bordet. Bare 2-3 hapsere af gangen, opfordre ham til at spise dem "ind i munden skat, mmm smager godt" eller lignende og når han så har spist dem, så får han et par nye - evt. noget andet, så han på den måde alligevel får lidt variation.
Andre gange skal man bare hjælpe dem og made dem, fordi de er trætte og ikke kan overskue at skulle spise, selvom de er sultne :)
Det er normalt en god idé at starte med at lade barnet forsøge sig selv og så hjælpe med skeen eller gaflen, når koncentrationen falder. Men måske er han rigtigt sulten og bliver frustreret, fordi han ikke selv kan få det til at gå hurtigt nok. I kan derfor godt prøve en anden taktik, hvor han starter med at få lidt skemad af jer - give ham lidt grøntsagsmos, så han lige får bare ½ dl. i maven og ikke er så sulten og så derefter lade ham prøve at sidde og spise lidt selv. Det kan også nogle gange være en god måde at gøre det på.
En børnegaffel skal være bred og med korte bløde tænder. Håndtaget skal være let at holde om og gaflen må ikke være for tung.
Planen for dagen som du sender, ser umiddelbart fin ud og det ser ikke ud som om at Magnus mangler noget ... :)
Håber du/I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske