Svar: Er i tvivl om min datter får mælk nok
13. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget mælk ens barn egentlig får - og selvom du forsøger med en flaske og din datter så af den drikker 60ml, så behøver det ikke betyde at hun drikker den mængde hos dig. Hun drikker måske mindre af flasken, fordi hun ikke bryder sig om smagen af erstatning ... det kan du ikke vide ... :)
Derfor er du nødt til at se på hvordan hun trives. Om hun tisser og har gode våde bleer, om hun tager godt på osv. som udtryk for at hun får sit behov dækket.
Om en amning varer længe eller kortere tid behøver ikke have noget at sige i forhold til, hvor meget mælk barnet får. Du kan have en hurtig nedløbsrefleks, der gør at mælken strømmer meget let til din datter og hun kan have et god evne til at die, hvor hun med stor vacuum formår at malke mere mælk ud af brystet end du umiddelbart tror ... Igen, du kan aldrig vide det præcist, når du ammer :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med fire amninger i døgnet. Disse fire amninger vil normalt ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når jeg ser på din plan i løbet af dagen, så ammer du fem gange i døgnet og det er helt fint - men du ammer ikke sen aften.
Hvis din datter er i stand til at sove fra kl. 20 til 05 uden at melde sig og vise behov for brystet, så lyder det som om at hun får mælk nok .. det gør hun sandsynligvis også fordi hun jo ammes de 5 gange, men hun sover længere end man normalt ville forvente og det kunne være ønskeligt, at hun om dagen stille og roligt fik nedsat amningerne og fik øget sit indtag af mere rigtig mad. Hun skal altså stille og roligt have flere små måltider i løbet af dagen og amningerne derfor trappes ned - og for så stadig netop at sikre hende mælk nok som du spørger til, vil det normalt være nødvendigt at amme sen aften.
Mit forslag til en dagsplan som sikrer din datters behov for både mælk, vand og mad, ville se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-8: Havregrød/øllebrød + vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Må om eftermiddagen også stadig gerne ammes, så hun sikres lidt ekstra mælk der - men på sigt vil denne amning ofte forsvinde.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle, kartoffelmos og millionbøf eller lignende. Suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at sidde med og gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og kan spise mere eller mindre i søvne og derefter puttes og sove videre.
Det er meget fint at du holder mængden af skemad på ca 1 dl af gangen for fortsat at sikre plads til mælken. Men det er vigtigt at hun får mere og mere rigtig mad, grovere grødtyper, mere kød og fisk, mad i hånden osv.
Mange forældre er bange for at deres børn skal få maden galt i halsen, men børnene kan kun lære det ved at forsøge og du er nødt til at give hende mad hun selv kan gumle på. Du skal ikke give hende æblebåde som f.eks. knækker let og sætter sig fast i halsen, prøv i stedet med en appelsinbåd, som hun kan sidde og sutte saften ud af.
Prøv også med ristede rugbrødsbjælker, - se i web-tv/babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem.
For at komme igang med at tygge er det også en god idé at du giver de grovere grødtyper som f.eks. havregrød og flerkornsgrød og sætter indtaget af f.eks. risgrød ned. Det er vigtigt at du bruger kød og fisk i grøntsagsmosen dagligt, fordi det også er med til at give lidt mere bid og mere struktur i mosen og vænne din datter til at maden skal arbejdes med i munden.
Det vil være godt at tilsætte godt kogte ris i grøntsagsmosen, fordi de også er med til at give lidt bid. Det vil være rigtig godt at du moser nogle af grøntsagerne med en gaffel, og blander med lidt sovs, så der ikke er tale om fuldstændig blendet mad, men så I stille og roligt kommer igang med mad, som har lidt mere bid.
Hun skal naturligvis være under opsyn, når hun spiser og når hun sidder med noget selv så du kan reagerer, hvis hun pludselig får noget galt i halsen. Selvom det er sjældent at det går galt, så kan det jo ske - du kan naturligvis overveje om du vil have et førstehjælpskursus i, hvordan du skal reagere i en sådan situation. Flere firmaer tilbyder f.eks. at komme ud til mødregrupper :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske