Brev:
Putning - 5 mdr.
14. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Putning - 5 mdr.
Kære Helen.
Vores søn på 5 mdr og 6 dage har indtil for ganske nyligt ikke haft store problemer med at blive puttet. Vi har indtil for nylig haft succes med, at ligge ham ind efter amning-hvor han ikke sov helt, men selv har fundet ro og er faldet i søvn. Det kan han bestemt ikke mere.
De sidste to ugers tid, er han nærmest blevet panisk angst hver gang han er blevet lagt. Vi prøver at fange ham inden han er blevet alt for overtræt, men samtidig er vi ikke i tvivl om at han rent faktisk er søvnig. Vi har da han var helt lille haft succes med at svøbe ham i dynen og vugge ham, samt at hoppe ham i søvn på en gymnastikbold, men synes ikke det kan være rigtigt at han skal vugges i søvn stadigvæk. Også fordi det rent faktisk tidligere har kunnet lade sig gøre at ligge ham ind hvor han faldt i søvn af sig selv.
Vi har prøvet at læse for ham, hvilket virkede to gange. Han vrider sig og græder, men til sidst overgiver han sig. MEN heller ikke det virker nu.
Det vi prøver lige nu, er at vi ligger ham ind efter amning, siger godnat, putter ham godt og går så ud. Vi sidder i stuen lige ved siden af, så han kan godt høre os, men jeg synes ikke vi larmer så meget at vi forstyrrer ham.(vi har også prøvet at blive siddende ved siden af ham) Han ligger og brokker sig stille og roligt, og vi prøver så at gå derind hver 5-10 min. Og sige at alt er fint, nu skal du sove osv. Det virker et stykke tid, men lige pludselig går det over gevind og han bliver helt hysterisk og ufatteligt ked af det.
Han græder virkelig meget, hvilket han ellers aldrig gør under normale omstændigheder. Vi bliver nødt til at tage ham op og trøste ham, da vi ikke kan holde til at lade ham ligge når han græder så meget, for han virker virkelig ulykkelig. Så snart han bliver taget op falder han fuldstændig til ro og lynhurtigt i søvn. Så snart vi prøver at ligge ham stikker han i et skrig igen og sådan fortsætter det. Han virker næsten panisk angst og spænder fuldstændig i hele kroppen.
Der er på dette tidspunkt ikke tvivl om at han er meget træt. Vi er meget i vildrede over hvad vi skal gøre anderledes. Vi kunne godt bare putte ham ved konsekvent at vugge ham i søvn med gymnastikbolden, men synes det virker helt åndsvagt. Den kan jo heller ikke tages med andre steder:-)
I lang tid har vi kun haft problemet om aftenen, men det begynder også at blive et problem med dagslurene.
Dagen ser nogenlunde således ud: han vågner ca. 6-6.30, får mælk og er vågen indtil ca. 8-9, hvor han bliver lagt efter amning. Sover ca. 2 timer. Får mad (mos eller grød+vand af kop) ved 11-12 tiden. Efter 2-3 vågentimer bliver han puttet med amning igen. Her går vi for det meste ud og han sover 1-3 timer alt efter hvordan natten og den tidlige lur har været. Den sidste lur kan godt være svær at få ham til at tage, men den varer ofte en time og ligger mellem 16 og 18 ca. Han får mos eller grød igen til aften ved 18-tiden, og vi påbegynder putning ved en 20-tiden efter amning, fordi han virker træt.
For tiden tager det så gerne over en time før han rent faktisk sover. Om natten vågner han ved 2-3 tiden og igen ved 6-tiden.
Han er dog nu begyndt at vågne lidt oftere om natten (i nat hver 2. time) og er klar til at stå op omkring kl. 5, selvom han først falder i søvn halv ti (vi har mørklægningsgardin, men tænker om det kan være lyset alligevel?)
Han får mad hver 2. time om dagen, og vi begyndte med skemad da han var knap 4 ½ mdr. fordi vægten var stagneret lidt. Han vokser stadig mere i længden end i bredden, men ikke noget der volder problemer ifølge lægen (71 cm og 7,6 kg).
I starten ammede jeg ham efter hvert mos-måltid, for at sikre han fik nok, men nu prøver jeg at lære ham at det gør sig ud for et måltid. Han spiser ca. 1 dl +- hver gang.
Han har lige fået konstateret mild børneeksem, men det virker ikke umiddelbart som om det klør.
Derudover har han lige fået to tænder.
Som sagt er der jo sket en masse ting på det sidste; tænder, påbegyndelse af mad etc. Jeg tænker også om han kunne være i gang med et udviklingsspring (eller klamrer mig til håber om at det må være en fase:-)). Han er ellers en virkelig glad dreng, der som nævnt aldrig græder. Jeg leger generelt meget med ham når han er vågen, så jeg synes han bliver stimuleret ret godt-og han er motorisk ret veludviklet.
Vi har for nyligt været ude at rejse, og har ved flere andre lejligheder sovet andre steder. Kan det have forvirret ham? Derudover er jeg også aktiv i løbet af dagen, altså ses med en del mennesker, går til mor-barn gymnastik (som ligger lige når han vågner fra 1. lur) og til babysvømning.
Det der undrer os mest er, at det virker som om han kæmper så meget imod søvnen, og at han virker så bange når vi lægger os fra ham. Jeg håber du kan give os nogle gode råd da vi er lidt i vildrede.
Med venlig hilsen
Et par rådvilde forældre