Svar: Putning - 5 mdr.
14. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Rådvilde forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse. I har allerede gjort jer mange gode tanker og jeg er slet ikke i tvivl om, at flere af de ting I nævner spiller ind - og jeg vil meget gerne dele mine tanker med jer.
For det første har jeres dreng en alder nu hvor han naturligt er meget mere bevidst om hvad der sker omkring ham. Så når I skriver at "han har kunne sove før, men ikke kan det nu" så er det fordi han oplever verden på en helt anden måde nu. Allerede i 3-4 måneders alderen mærker man ofte denne ændring og en ændring i barnets søvn og barnets evne til at overgive sig til søvnen og på den måde er det altså naturligt, at det er svært for jeres dreng at give slip på dagen, det er svært at skulle sove.
Derfor bliver han naturligt også meget urolig og kan få ekstra svært ved at skulle sove, når I rejser, bor forskellige steder, har mange aktiviteter i løbet af dagen osv. Jo mere uro der er i dagtimerne, jo mere uro, vil der naturligt være når han skal sove. Jo mere han oplever, jo flere stimuli, jo mere skal han også bearbejde og lukke af for, og derfor vil et stort aktivitetsniveau med mange nye indtryk, naturligt gøre at han har svært ved at sove og sover meget uroligt.
Så det kan være en rigtig god idé at du lige nu, forsøger at være mere hjemme og netop arbejder på at han atter skal finde roen og føler sig fuldstændig tryg, når han skal sove :)
Det at han kan virke bange og tydeligt sover bedst i jeres favn eller tæt på jer - er vigtigt at lytte til. Det er et helt reelt behov og jeg er ikke tilhænger af at I lige nu træner søvnvaner, hvor han skal sove alene og falde i søvn på egen hånd. han er for lille til det og han viser behov for noget andet. For mig at se viser han behov for rigtig meget fysiske kontakt og nærhed.
Jeg synes det er fint at du putter ham i barnevognen om dagen, mælk skal naturligt indgå som en fast del af hans putteritual, og han skal naturligt stadig ammes mindst 6 gange i døgnet. Om aftenen, når han skal sove, så synes jeg faktisk at du skal lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, lade ham blive ammet i søvn - få den nærhed, ro og tryghed som han så tydeligt viser behov for og lade ham sove i din seng. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ud af sengen og komme til skade.
For mig at se, er det vigtigste lige nu trygheden. Når du så selv går i seng, så ammer du ham igen og her flytter du ham så over i egen seng, hvor han så kan sove videre.
Det vil være en rigtig god idé at tage tremmerne af den ene side af sengen og så koble hans seng til din. På den måde har du mulighed for at lære ham at sove i sin egen seng, imens du selv kan ligge i din seng ved siden af, og holde hænderne på ham. Netop lade ham mærke at du er der, være der for ham og give ham den kontakt og nærhed han har behov for.
Hans børneeksem kan også spille ind og dette også sammen med at det er varmere i vejret. Børn som lider af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og barnet kan få det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft inden barnet så puttes under dynen. Det er altså vigtigt at I medtænker bad og hvornår det ligger i forhold til putning ...
Det vil også være rigtig godt at I smører ham godt ind i creme i forbindelse med badet, så hans hud får tilført ekstra fedtstof der. Giv ham masser af fysisk kontakt, netop ved at smøre ham ind, frottere ham godt med håndklædet, give lidt babymassage osv. så han mærker jer og får hud mod hud kontakten som lige nu er rigtig vigtig for ham. Ved at sikre ham mere af dette om dagen og om aftenen, vil han måske have lidt mindre behov for det, når han skal sove ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske