Svar: Hjælp til søvnrytme i løbet af døgnet
14. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Helene og Henrik
Tak for jeres dejlige beskrivelse af en lille aktiv dreng, det lyder som om at Oswald er godt igang med en sund og god udvikling:)
Jeg vil lige starte med at beskrive, hvad man kan forvente af et barn på Oswalds alder.
For det første er de fleste børn mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt. Og især i den periode, hvor de køres ind i institutionen, vil de naturligt have behov for at sove ekstra. Det vil være et bombardement af nye stimuli og oplevelser og de har naturligt brug for to afbræk om dagen i indkøringsperioden, altså brug for to lure, netop fordi alle oplevelserne gør dem mere trætte.
Derfor er der ingen grund til at I arbejder på at Oswald skal lære at sove en gang dagligt. Han er for lille til det endnu og når han til august skal starte i vuggestue, vil han naturligt stadig have behov for sine to lure og det skal de naturligvis give ham. Stille og roligt vil han vænne sig til at være der, vil afkorte sin formiddagslur, vil måske begynde at protestere over at blive lagt til at sove, fordi han hellere vil lege sammen med de andre og her kan formiddagsluren så udfases - men det er ikke endnu, det er måske først om 4 måneder og den tid skal han have lov til at have.
Det er også sådan, at børn i Oswalds alder skal have to amninger eller to flasker i døgnet (min. 400ml) som, hvis de får flaske, sikrer dem deres jernbehov til de er 12 måneder. De to amninger eller flaske vil ofte ligge rigtig godt om aftenen, når barnet puttes og så sen aften eller meget tidlig morgen. At sove igennem i 10-12 måneders alderen er altså at sove fra midnat og til næste morgen tidlig, eller at sove fra kl. ca 20 hvor flasken (eller brystet) gives, til kl 04, hvor der gives flaske (eller bryst) igen. Det er altså et helt reelt behov stadig at få mælk sen aften eller en gang i løbet af natten.
Det lyder som om at Oswald sover ret godt om dagen, ofte to lure a ca 1½ times varighed, altså ca 3 timers dagslur. Det er rigtig fint og dejligt at han sover så godt. Det betyder naturligt at han måske ikke altid er helt parat til at blive puttet kl. 19.30, men måske reelt først er parat til at sove, når kl. er 20. Det gør ikke noget, han lyder til fint at kunne styre det, han lyder til at have en god evne til at regulere sit søvnbehov og hvis han lige nu har brug for ½ time til at tumle rundt i sin seng, rejse sig, sige "uh, ba, ba, ba" osv. så må han meget gerne dette.
Så længe han ikke er ked af det, så må I gerne putte ham som nu og lade ham forbrænde det sidste energi, hvorefter han så er parat til at blive lagt ned og kan overgive sig til søvnen. Det vil sandsynligvis være sådan, at I sagtens kan gå til og fra de første minutter, men lige der, hvor han skal overgive sig til søvnen, kan det være nødvendigt at I er der, sidder hos ham, holder jeres hænder på hans krop, så han kan mærke at I er der og så I hjælper ham med at finde fysisk ro, hjælper ham med at lægge sig og slappe af - for det har han rigtig svært ved lige nu, fordi han motorisk er så aktiv som han er.
Så for at svare på jeres spørgsmål, så skal I ikke udfase hans formiddagslur før han selv begynder at vise behov for dette og der går sandsynligvis 4 måneder endnu ...
Hans puttetidspunkt kan godt lyde til at være lidt for tidligt, men sålænge han ikke er ked af det, må I godt holde fast i den rutine I har. I kan naturligvis også prøve at putte ham ½ time senere, for at se om ikke det vil gøre en forskel.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - sover 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med stykker af kogte grøntsager, frikadelle, pastaskruer, ½ hårdkogt æg, lidt rejer, muslinger osv. Suppleres også gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rest fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.
Suppleres med lidt frugt og måske en lille kop mælk og puttes til middagslur, ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor lang formiddagsluren er og hvor sent han vågner af den. Sover ca 1½ time som nu.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, banan, frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, gryderetter af forskellig slags, lasagne, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller, - Der skal være mad som smager af noget, mad i stykker og også moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske