Svar: Varm kakao i kaffekande
24. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Nanna
Det frarådes at have mælk og mælkedrikke fx kakao varm i en termokande. Selvom temperaturen er tilstrækkelig høj, når mælken eller kakaoen hældes på termokanden, vil den hurtigt falde, og dermed nå ned i det temperaturområde, hvor bakterierne formerer sig hurtigst. Den lunkne mælk eller kakao kan i 1øbet af kort tid, blive en ren bakteriebombe.
Det har således ikke noget med selve kanden at gøre, men skyldes at mælk er et let fordærveligt levnedsmiddel, som derfor altd bør opbevares i køleskab i den originale emballage.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske