Svar: Gider ikke gå
15. juni 2011
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Jeg synes bestemt at jeres dreng skal have et par rigtige sko på fødderne med fast hælkappe og lette, men vandtætte såler. Som jeg læser dit brev, så går han jo fint med jer i hænderne, han kan også sagtens kravle op på sin trip trap stol selv, han kan godt gå - men foretrækker at kravle eller at blive båret.
Jeg får lidt samme tanke som pædagogerne, at han ikke bryder sig om at mærke jorden under sine fødder og jeg synes faktisk at I skal kontakte en ergoterapeut eller fysioterapeut der arbejder med børn og som har særlig viden omkring børn med sansemotoriske problemer. For det hedder sådan, når børn ikke bryder sig om at deres fødder rører jorden, ligesom mange af dem heller ikke kan lide tøj der strammer, bliver irriterede over vaskemærker i nakken eller i siden, ikke leger med sand, vand og jord, fordi det er ubehageligt, når det klistrer mellem fingrene osv.
En ergo- eller fysioterapeut vil kunne vurdere, hvad årsagen til at jeres dreng ikke går er. De vil, hvis han har sansemæssige problemer, sandsynligvis gå ind og lave nogle børsteøvelser under hans fødder. Her bruges en speciel børste til at børste fodsålerne med. I kan blive oplært i hvordan, så I selv kan gøre det hjemme.
Der er måske tilknyttet en fysio- eller ergoterapeut til kommunen, hvor I bor, som tilbyder rådgivning og hjælp til familier. Det er værd at undersøge - ellers kan I søge hjælp privat, hvilket I så naturligvis skal betale for ... En fysio- eller ergoterapeut der er uddannet til at arbejde med børn, vil også kunne vurdere om der er andre årsager til at jeres dreng ikke vil gå - måske er han hypermobil? Sidder han f.eks. ofte med benene i W, når han sidder?
Børn der sidder med benene i W, sidder på numsen og har knæene foran sig og fødderne bag sig ... håber du forstår hvad jeg mener - og disse børn er ofte hypermobile og vil ofte have glæde af øvelser, som en fysioterapeut kan give jer.
Børn der er hypermobile vil ofte være forsinket i deres motoriske udvikling. Det vil ofte tage længere tid for dem at kravle og at begynde at gå. De vil også ofte have brug for flere pauser i den fysiske aktivitet end andre alderssvarende børn. De kan have smerter i deres led og muskler - og det kan være svært at vide, om barnet har ondt, men netop det at barnet helst ikke vil bevæge sig, kan være udtryk for at det gør ondt. Ofte kommer smerterne ikke samtidig med at barnet f.eks. går, men kommer senere, måske først dagen efter, hvilket jo så igen gør, at barnet vælger at sidde i stedet for at gå ...
Hvis han er hypermobil vil det være ekstra godt med en sko eller lille støvlette, som støtter op omkring hans ankel og som har gode, lette og skridsikre såler - til udendørs brug.
Så mit råd til jer er at I finder ud af, hvad mulighed der er for at en fysio- eller ergoterapeut kan undersøge ham og så får ham undersøgt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og vil meget gerne høre, hvad I finder ud af ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske