Svar: Hvor meget skal han spise?
15. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Nethe
Det lyder helt perfekt det du fortæller - faktisk lyder det som om at din dreng har en rigtig god appetit og det er kun dejligt. Han lyder jo samtidig også til at kunne sige fra selv og det er rigtig godt.
Så mængden du beskriver lyder altså fin og der er ikke noget du umiddelbart lige nu og her skal ændre på.
Han vil sandsynligvis ændre sit indtag undervejs, appetitten varierer og nogle dage vil han spise mere, andre dage mindre. På samme måde vil han også nogle dage drikke mere af flasken og andre dage afvise - og det er okay. Han skal på den måde have lov til at flekse. Og du skal være indstillet på, at han sandsynligvis ikke bliver ved med at spise og drikke helt så meget og så er det stadig i orden :)
Det er rigtigt, at de fleste børn på 5 måneder har brug for ca 1000ml mælk i døgnet. I 6 måneders alderen ofte mellem 800-1000ml og i 7 måneders alderen 700-800ml. Mælkeindtaget nedsættes naturligt i takt med at barnet får mere og mere fast mad og også bliver bedre til at drikke af en kop.
En normal portion skemad ligger mellem 1-2 dl. grød eller mos af gangen. Nogle børn spiser lidt mindre, andre spiser lidt mere. Det der er vigtigt er, at man søger for at mængde af skemad ikke fylder så meget at barnet afviser mælken - netop fordi mælkebehov/væskebehovet stadig er meget stort. Det er således bedre at give 1 dl. skemad og barnet så drikker 100ml af flasken end at give 2 dl. skemad og barnet afviser sin flaske. Hvis din dreng kan spise 1½ dl. skemad og stadig gerne drikker sine flasker, så skal han naturligvis have lov til det.
Og så er det, som du skriver, rigtig fint at han nu selv begynder at sige fra og begynder at kunne fornemme, hvornår han er mæt :)
Håber ovenstående hjælper videre og giver lidt ro - bibehold endelig den gode gænge og dejligt at overgangen fra amning til flaske er gået så godt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske