Svar: Søvn og putteproblemer for min pige på 10 mdr.
15. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Du har fuldstændig ret - det er bestemt ikke så let som det ser ud på skrift, at få ændret på de søvnassociationer man har fået skabt :)
Det er et rigtigt stort fremskridt at din datter nu kan sove uden brystet om dagen og det er meget fint, at du lige nu kan få hende til at sove i løbet af 10 minutter, hvis du triller barnevognen lidt. Stille og roligt skal hun jo så lære at sove uden at være i bevægelse, men tag nu en ting af gangen - om dagen fungerer det godt lige nu, så lad det være ved det.
Det kan være en idé at overføre dagsritualet til aften, når det fungerer om dagen, kan det også fungerer der. Hvis det at være i arm betyder at din datter bliver vugget, så er det jo den bevægelser hun også har om dagen, så er det vugning eller trilning hun er afhængig af. Det kan nogle gange klares ved at man monterer hjul på tremmesengen eller køber nogle brio bedrockers til sengebenene, så sengen kan vippes lidt, når hun er puttet ...
Hvis hun er afhængig af din favn og nærhed, så hjælper det ofte at svøbe hende - da hun er en stor pige nu, vil hun ikke kunne svøbes som et spædbarn, men hun vil f.eks. godt kunne have glæde af at blive puttet i en sovepose - som en voksipose eller lignende. Hvis I ikke har en sådan, så synes jeg dog ikke I skal købe det nu, med den alder hun har.
I stedet må du så svøbe hende i et dyne eller et tæppe - det kan også være godt nu hvor det er varmt i vejret og vi går sommeren i møde - det er jo vigtigt at hun om natten også kan komme af med varmen og det kan være lettere at lette på et tæppe eller dyne, når hun først er faldet i søvn.
En mulighed er også, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hendes seng og kobler hendes seng til din. På den måde kan du ligge i din egen seng og din datter ligge i sin - og så kan du stadig ligge ved siden af hende, holde hænderne på hende, lade hende mærke din nærhed og din varme, men samtidig lære hende at sove i sin seng.
Og så er det også vigtigt for mig at sige, at hvis din datter lige nu falder i søvn om dagen uden større problemer og uden afhængighed af flaske eller bryst og hvis hun om aftenen kan falde i søvn ved at du giver hende en flaske og hun så derefter bare sover videre, så må hun naturligvis gerne få det. Der er ikke noget i vejen for at hun falder i søvn med flasken i munden, hvis hun derefter så sover godt og roligt. Det er kun et problem, hvis hun vågner igen og igen, og ikke kan sove videre, uden at du hele tiden skal putte bryst, sut eller flaske i munden på hende ...
Det kan også være at hun lige nu har brug for at du lægger dig med hende og ammer hende om aftenen i din seng, inden hun skal sove. Lader hende falde i søvn der og inden du så selv går i seng, så ammer du hende igen og flytter hende så til egen seng, hvor hun så sover resten af natten. Det kan også være trygt og godt at gøre det på den måde - igen, hvis hun sover godt på den måde og ikke vågner og søger brystet hver time natten igennem, så er det helt fint. Man skal ikke ændre på noget som fungerer - men kun ændre på det, som ikke fungerer.
Håber du kan bruge denne uddybning videre ... Og så skal I altså også være tålmodige - for det tager tid at ændre vaner og det er ofte to skridt frem og et tilbage, så masser af tålmodighed og omsorg for lillepige imens ændringerne står på, er vigtigt :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske