Svar: Skal han kun have rigtig mad?
16. juni 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Storms frustrerede mor
Din dreng skal naturligvis ikke sulte, men det er vigtigt at du ikke konsekvent mader ham med grød, når han ikke vil spise grøntsager, kød og fisk og mad i stykker. Det er meget nemt for ham at blive madet og motivationen til at ville spise selv, ligger også i at være sulten nok til at ville putte mad i munden.
Det er også sådan at det at spise selv kræver rigtig stor koncentration og gør at han naturligt bliver træt. Så hvis du konsekvent mader ham med grød, ja så foretrækker han måske at du mader ham - fremfor at spise selv, og det går altså ikke.
Derfor vil det være rigtig godt at du giver ham grød morgen og aften. Det er godt og vigtigt, fordi det giver ham en god bund at starte på og det sikrer også at han ikke går sulten i seng. I løbet af dagen skal du så forsøge ikke automatisk at diske op med grød, når han afviser andet.
Hvis han kun spiser 2 bidder af en bolle og en lille smule frugt til formiddag, så er det fint - fred være med det. Så skulle han gerne spise lidt mere til frokost, fordi han så naturligt er mere sulten og har mere appetit der.
Frokosten skal bestå af mad i stykker og det er meget fint at give ham lidt lagagne eller lignende rester fra aftensmaden. Du må også gerne hjælpe ham med at spise hapserne og du må også godt supplere med lidt grøntsagsmos på en ske - men det er vigtigt at han ikke bare får den søde grød serveret, når han afviser det andet.
Og det samme gælder om eftermiddagen - han kan få brød i stykker, frugt og bær i stykker og du kan made ham med skeen og give ham lidt tykmælk, så han på den måde også der hjælpes til at få lidt mad i maven. Men grød skal han ikke konsekvent have, hver gang han lukker munden og skubber den anden mad væk.
Hvis du synes han i løbet af dagen mangler mad og du gerne vil give ham noget let, som du kan made ham med - så giv ham grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. en middagsret fra glas, så han ikke kun får grød eller "pulvermos", men får flere forskellige fødevarer og mere forskellig smag :)
Håber du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske