Svar: Finmotorik - tegner kun kruseduller
24. juli 2004
Alder:
4 år
Kære Flemming
Hvis man giver et barn et tomt stykke papir, så er der naturligt et utal af muligheder for, hvad det papir helt konkret skal bruges til. De kruseduller din datter laver er hendes løsning på det konkrete papir.
For at ændre på dette, så kræver det naturligvis at hun både er motiveret og kan koncentrere sig. Ud over at hun langsomt skal lære at holde på en blyant/tush. Med hensyn til det sidste, så kan man købe sådanne små 'trekanter' i boghandlen, som man sætter på blyanten og som hjælper barnet til at holde mere korrekt. Det bruger man også i de første skoleklasser.
Jeg tror det er vigtigt at du tager udgangspunkt i noget meget simpelt, så hun langsom lærer hvad det egentlig drejer sig om. Noget helt simpelt kan være at du tegner en rød cirkel, som hun så skal farvelægge rød. En grøn cirkel skal farvelægges grøn osv. Til at begynde med skal du kun lave en cirkel på papiret og koncentration og øvelsen går på at farve inden for stregen, hvilket sikkert er svært nok for hende.
Når hun har fundet ud af, hvad det drejer sig om, så kan I gå over til en malebog, hvor der er store billeder, der skal farvelægges. Du kan så på samme måde indtegne det område der skal være rødt, grønt osv. og lade din datter udfylde resten.
Det kan i hvert fald være en måde at komme lidt videre på.
Noget andet vigtigt er at hun får lov til at lege med perler, bygge puslespil, sy med nål og tråd osv. Alt sammen noget der er med til at styrke hendes finmotorik.
Det er meget vigtigt at du giver hende følelsen af at det hun gør er rigtig godt. Hun gør jo det bedste hun kan og hun skal have meget ros undervejs:o)
Kort omkring sproget, så må du lade børnehaven vurdere behovet for talepædagog. Du har dog altid mulighed for som far at kontakte kommunens talepædagog og få gode råd. Kort vil jeg lige sige at netop S-lyden er svær for mange børn og bliver til en D-lyd i stedet. Du skal ikke rette hende, men i stedet gentage ordet, så hun hører det rigtigt, evt. med lidt mere hvislen på s-lyden, så lyden træder tydeligere frem uden overdrivelse. Sko udtales f.eks. ssgo, stol som sstol. Øv også hvislelyden med hende,- hvad siger slagen 'sssss' og læs en bog om slangen, så det bliver naturligt.
Bogen 'Kaj og Andrea på jagt efter bogstaver' kan anbefales, men der findes mange andre rigtig gode bøger. Gør det til en vane at I læser sammen og snakker om billerne, lydende, på så naturlig en måde som muligt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske