Svar: Hjælp til søvn - 3 mdr.
17. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er vigtigt at du ved, hvad du kan forvente at din datter og derfor vil jeg lige starte med at skrive lidt om, hvordan børn på 3 måneder normalt sover ...
I 3-4 måneders alderen begynder små børns søvn at ændre sig, selve søvnen begynder at indeholder nogle faser som minder mere om den søvn vi voksne har, verden åbner sig for barnet og der opleves mere, mange indtryk skal bearbejdes i denne alder. Derfor vil man ofte se at børn i denne alder begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, barnet powernapper lidt mere end tidligere og ofte har barnet en meget lang vågenhedsperiode om aftenen.
Man kan dog i denne alder begynde at regne nogenlunde regelmæssigt med at jeres datter har brug for at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur. Og det vil være fornuftigt at arbejde på en sådan rytme.
Den 3. lur vil ofte ligge så sent på dagen, at barnet naturligt går meget sent i seng - at barnet måske ikke er parat til at sove før kl. f.eks. er 22. Så når I putter jeres datter allerede kl. 18.30-19, så er det måske hendes 3. lur hun egentlig tager her, altså kun behov for en powernap, hvorefter hun så vågner op og er vågen et par timer om aftenen og derefter så parat til at sove igen ...
Gennemsnitligt vil børn på 3-4 måneder, have brug for at sove ca 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Det kan således passe fint, hvis jeres datters behov er sådan, at hun sover kl. 21-22 og vågner kl. 7-8, som hun ofte gør, som jeg læser jeres brev. Og hun så sover en time om formiddagen, 3½ time til middag og så ½ time først på aftenen ...
Udover at barnet begynder at sove mere kortvarigt, så vil barnet ofte også samtidig have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din datter får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer hende inden hun skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, lege med hende, skifte hende osv. og så amme fra modsatte bryst inden hun skal sove igen. Næste gang hun vågner, så ammer du fra den side, hvor hun tog toppen sidst, sikrer dig at hun spiser godt og effektivt der, skifter hende og tilbyder toppen fra modsatte side inden hun igen skal sove.
Ved at tilbyde hende bryst fra begge sider imellem hver lur, så sikrer du for det første at hun får mælk nok, derudover øger du din mælkemængde - netop hyppigheden af amning er vigtig for mælkedannelsen.
Som jeg læser dit brev, så får hun både bryst og flaske og igen - må du så gerne gøre begge dele mellem hver lur. Hun kan f.eks. få bryst, når hun vågner af en lur - die kortvarigt, regulere sit behov, få tørstslukkende mælk og så kan hun få bryst igen eller få en flaske, inden hun så skal puttes til lur.
Når hun skal sove, så er det helt naturligt at få bryst eller flaske og de første måneder også helt naturligt at falde i søvn ved brystet. Med den alder hun har nu, så vil det dog være rigtig fint at I prøver at putte hende inden hun falder fuldstændig i søvn. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Hun skal altså ikke være spilvågen, men heller ikke sove - hun skal være lige ved at falde i søvn, hun skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, hun misser med øjnene og lige når at registrere hvor hun bliver lagt.
Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen. Hun må meget gerne være svøbt, så hun føler sig omsluttet som når hun ligger i jeres arme, men det vil netop være af et klæde og ikke af jer og det vil gøre det lettere at lave skiftet fra favn til seng, hvis hun er svøbt.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så tril vognen lidt og lul hende til ro på den måde.
Det er vigtigt at du hjælper hende med at sove i løbet af dagen, nogle gange skal du putte hende i barnevognen og trille hende en tur, for at holde hende sovende på den måde. Andre gange vil det hjælpe hende, at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende i søvn og atter andre gange, må hun have lov til at powernappe ½ time i din favn - f.eks. sen aften, for derefter at være glad og vågen et par timer og så blive ammet eller få flaske og blive puttet, når I selv begynder at overveje sengetid :)
Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre og viser hvad I kan forvente og hvad I skal arbejde videre med, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske