Svar: Ensidig kost
17. juni 2011
Alder:
4 år
Kære Lotte
Jeres dreng har en alder, hvor han naturligt ikke spiser alt og det er okay at han er selektiv, det er okay at han fravælger visse fødevarer ... Der er jo også ting du ikke spiser, men du laver bare ikke den mad, du ikke selv kan lide :)
Det er en rigtig god idé at tage ham med i køkkenet og lade ham være en del af det praktiske der foregår der. Det at han selv er med til at bage, kommer ingredienser i en gryde, rører rundt, snitter grøntsager, kommer i skåle osv. det er alt sammen med til at give maden og det vi spiser betydning og gør det at spise til noget dejligt og rart.
Og ofte vil børn naturligt, når de er igang med at lave maden klar også spise lidt undervejs - og det der er kommet i maven under forberedelserne tæller også med i det samlede indtag.
Børn i jeres drengs alder bryder sig normalt ikke om sammenkogte retter og kan blive utroligt kede af det, hvis de føler sig snyt. Derfor vil det være en rigtig god idé at lave mad, hvor I servere tingene adskilt, så han kan se hvad han spiser. De fleste børn bryder sig f.eks. ikke ret meget om tærter i denne alder, fordi de ikke kan se, hvad der er i.
De bryder sig ofte heller ikke om kogte grøntsager, men vil godt spise lidt råkost eller drikke en grøntsags- og frugtsmoothie, så det er også vigtigt at du prøver at tænke i lidt nye baner, for at få ekstra grønt i ham :)
Det er også vigtigt at I ikke lyver for ham, hvis der er løg i frikadellerne så vær ærlig - "ja, jeg har blendet dem helt fint, så de giver god smag, men så du ikke skal spise løgstykkerne, for det kan jeg godt forstå du ikke bryder dig om" - så du er ærlig og faktisk også viser at du jo har taget hensyn til ham :)
Og så må du naturligvis også gerne udnytte hans lyst til at spise sjove ting - "shrek-boller" er sjovere at spise end "spinat-boller" - men igen, spørger han hvad det grønne er, så er du nødt til at være ærlig og sige at det er spinat:)
Køb en kogebog med retter til børn, som børn selv kan lave og lad ham inspirere dig "se det der mor, det ser godt ud, skal vi ikke have det?" så det er ham der tager initiativet til hvad I skal spise, er med når varerne købes ind osv. Så det er bogen der mere bestemmer hvad I spiser end det er dig og ham :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske