Svar: 10 måneder og søvn om dagen
18. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med jer
Børn i jeres drengs alder, sover ofte ca 13½ til max 14 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11-11½ time i løbet af natten og 2½ time i løbet af dagen - dagssøvnen ofte fordelt over to lure.
Dette er naturligvis gennemsnitlige tal, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. I fortæller at jeres dreng sover fra kl. 18.30-06 - altså en nattesøvn på 11½ time og det betyder at han om dagen naturligt kun vil have brug for ca 2-2½ times søvn - altså lidt mere end han tager lige nu - og det er sandsynligvis også derfor I oplever, at han virker til ikke at sove helt nok.
Spørgsmålet er om han vil trives bedst med to lure igen - så han sover en kort formiddagslur på bare 40 minutter og så får en længere middagslur, gerne på 1½ time ... Det vil være mit umiddelbare bud. Hvis det er helt umuligt at få ham til at sove mere end en gang dagligt, så må I arbejde på at få en god lang middagslur indført og her vil det være rigtig godt, hvis han kunne få masser af mad og også en flaske inden luren - netop fordi han slet ikke får noget om natten ...
Det er vigtigt at han får mad og væske nok om dagen, for at sove godt nok der. Jeg ved godt at du tidligere har fortalt at han ikke er glad for at få flaske om dagen, men det vil som sagt være godt at give ham det nu - selvom han har afvist for tre uger siden, kan det godt være at han vil acceptere det nu - og det kan som sagt gøre at han sover bedre middagslur:)
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød, sødmælk eller mme af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (vitaminer, evt. jern - hvis han ikke får mme nok), vand af kop.
(Evt. formiddagslur på 40 minutter)
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle ellerlignende, får også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, svarende til alderen 10-12 måneder), vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 12 og sover her gerne til 14-14.30. Hvis han kun sover en lur.
Hvis han sover formiddagslur, vil han have brug for et mellemmåltid inden middagsluren og middagsluren vil først ligge kl. ca 13.30 og så vare ca 1½ time.
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sen eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - der skal være mad i stykker, mos. Det kan være pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), lasagne eller lignende, vand af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtgrød med mælk.
Flaske og puttes til natten ca 18.30
Vand aften eller i løbet af natten, hvis han vågner og er tørstig.
Det er helt naturligt at børn i jeres drengs alder, har svært ved at sove. både svært ved at falde i søvn, fordi de har svært ved at give slip på dagen og alle oplevelserne - men også svært ved at ligge stille og finde fysisk ro, fordi der sker så meget med dem motorisk.
Jeres dreng sover tilsyneladende rigtig godt om natten og sover meget længe uden at få vand eller mælk - mere end man kan forlange .. :) Prisen er dog, at han så ikke sover særligt sammenhængende om dagen og måske har han netop brug for ikke at sove så meget om dagen, fordi han jo sover så meget om natten. Han skal naturligt også være aktiv og have mulighed for at opleve og udforske...
Det er korrekt at han godt kan blive mere træt, når han skal starte pasning ude og det er vigtigt at give ham den fleksibilitet han har behov for. Så hvis han viser sig atter at få brug for 2 lure dagligt, hvilket som sagt vil være naturligt for hans alder, så er det vigtigt at han atter får det. Det kan være bedre for ham og for hans rytme og dermed velbefindende, at han sover to lure dagligt og så går lidt senere i seng ...
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske