Brev:
Skriger så meget at han kaster op!
18. juni 2011
Alder:
11 mdr.
Skriger så meget at han kaster op!
Hej Helen
Vi skriver til dig igen, forbi vores søn stadig er en kæmpe udfordring når han skal sove og vågner mange gange om natten. Han kan blive så hidsig at han kaster op på at sine skrige ture.
Lige siden han blev født har vi forsøgt at få ham til at sove i hans barnevogn uden skrig og skrål, men uden held. Vi har været meget bevidste og konsekvente i det vi gjorde. (Ikke vugge ham i søvn, gå eller holde ham i hånden). Vi har også lige siden han var 3 måneder forsøgt at få ham til at sove i sin vugge og siden hen i hans tremmeseng på hans eget værelse.
De sidste 3 måneder har vi haft en fast rutine. Efter aftensmaden får han et bad, så leger vi lidt og ved 19.30 tiden, går vi ind på hans værelse, hvor vi læser i den samme bog og derefter får han en flaske. Nogle gange falder han i søvn i mine arme med flasken, også kan jeg lægge ham over uden at han vågner, men med det resultat at han vågner skrigende ca. 4-5 gange om natten. Det samme sker, hvis vi står hos ham og holder en hånd på hans mave. Hvis vi går ud af hans værelse inden han falder i søvn, skriger han og det bliver han ved med i 45-60 min. Hvis vi går ind for at trøste ham skriger han endnu mere og det er som om at vi bare trækker tiden ud.
Når han har disse skrige ture har han flere gange kastet op fordi han bliver så hidsig – det tror vi i hvert fald. Men når han skriger sig selv i søvn sover han typisk til 5.00 uden at vågne og det er vi jo glade for. Efter kl. 5 kommer han ind i vores seng.
Han sover også meget uroligt og vi får ikke rigtig noget søvn hvis vi lader ham sove i vores seng.
Vi synes det er svært og føler det er synd for ham, men tror at det vi gør hjælper ham, men samtidig føler vi at det er sindssygt at han kan skrige så meget. Vi har læst din bog og andre bøger som behandler emnet søvn. Vi har også set programmet på dr2 om søvn og mener selv at vi har prøvet det hele og nu prøver vi at holde en fast tråd.
Vores søn er en glad og meget aktiv dreng som er god til selv at lege og aktiver sig selv. Vi kan godt se at han har vilje og når der er noget han ikke må, så bliver han meget sur. Han er en tillidsfuld dreng som hurtigt bliver tryg ved personalet i vuggestuen. Når han er vågen er han på 100% at tiden, han kan dog godt tage få pauser i løbet af dagen, hvor han gerne vil sidde ved en og hygge.
Han sover stadig 2 gange om dagen 30-45 min ved 9 tiden og igen en time omkring kl. 13.00. Vi har aldrig oplevet at han har sovet i mere end 2 timer om dagen. Han virker ikke til at have det store søvn behov. Han virker til at trives godt og spise godt og følger sin vækstkurve.
Jeg skal ikke kunne sige om han havde kolik de første 6 måneder, men han græd meget og smilte først da han var 5-6 måneder. Jeg gik en del med ham i bæresele for at vi kunne holde det ud. Men i løbet af dagen er han altså en glad, aktiv og sund dreng, der kæmper for ikke at sove.
Vi er bare frustreret over, at det vi gør ikke rigtig virker. Er der andet vi kan gøre? Eller skal vi gribe det anderledes an?
Vi tænker lidt på om det er normalt, at man kan bliver så sur at man kaster op. Vi tænker lidt på de andre babyer vi kender og har ikke hørt, at de har så store udfordringer med at få deres børn til at sove.
Vi er bekymret for at han vil få problemer med hans hidsighed resten af livet – hvis vi ikke får taget rigtigt hånd om det nu.
Håber du kan give os til godt råd
Med venlig hilsen
Mette