Svar: Tror det er maden
18. juni 2011
Alder:
16 mdr.
Hej igen
Jeg synes det lyder rigtigt, at maden kan spiller ind hos jer, og jeg vil faktisk foreslå at I introducerer en godnatgrød, som en del af jeres drengs putteritual. Det kunne være en havregrød, mysligrød eller ligende. Det ligger godt i maven og vil give mæthed over flere timer, så han sover bedre og så han ikke er helt så sulten, når han vågner om morgenen ...
Jeg vil også foreslå jer at I giver ham lidt mere mættende mad om eftermiddagen, så han får en grovbolle i stedet for kiks. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: 1 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Kold frokost som består af rugbrød med forskellige pålæg, gerne fiskepålæg og kødpålæg, suppleret med pasta, grøntsager, hårdkogt æg osv. Eller varm frokost, som er en middagsret bestående af kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris eller pasta. Vand eller letmælk af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 14.30: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende, vand af kop.
Sen eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, må her også meget gerne få lidt fint revet råkost f.eks. lidt gulerodssalat med lidt appelsinsaft på. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, fiskefilet, laks, frikadeller, farsbrød - der skal være mad som smager af noget. Også gerne sovs :) Letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød ca 19.30 og puttes derefter i seng.
Jeg håber at denne dagsplan kan hjælpe lidt videre - som du kan se følger jeg dine angivne tider, men har forslag til lidt mere mættende mad.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Derfor er det vigtigt at børn spiser disse ting til frokost inden deres middagslur og også om aftenen inden de puttes til natten :)
Med hensyn til figenstænger og tørret frugt, så skal man se sig godt for. Tørret frugt indeholder det ofte rigtig meget sukker og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt, kan derudover klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, de er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske