Svar: Vågner meget tidligt - 14 mdr.
19. juni 2011
Alder:
14 mdr.
Kære forældre
Det lyder for mig som om at I lige nu er i en overgangsperiode, hvor jeres dreng sover lidt forskelligt. Han kan nogle gange nøjes med kun en lur dagligt, andre dage har han brug for to lure - og den fleksibilitet skal han naturligvis have lov til at have.
Det betyder dog, at hans nætter naturligt også kan blive påvirket - måden han sover på om dagen, vil naturligt kunne spille ind på hans nattesøvn. Tidspunkterne han sover på om dagen, vil naturligt kunne spille ind på hans opvågninger om natten.
I skal være opmærksomme på om han nogle gange når at powernappe lidt kl. 16-16.30, når I f.eks. er på vej hjem fra institution - for hvis han slumrer lidt der, så kan det faktisk gøre at han så vågner kl. 04 om natten.
Det er nemlig sådan at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også dette i deres rytme og hvis jeres dreng powernapper kl. 16 på vej hjem fra institution, så kan det være forklaringen på at han har et peak om natten kl. 04...!
Jo mere ens dage I kan have, jo mere ens nætter vil I sandsynligvis også kunne få - men lige nu er dagene bare ikke ens, fordi I er i en overgangsperiode, hvor jeres dreng skal vænne sig til kun at sove en lur dagligt. Og det er svært og skal have tid ... Så et eller andet sted, er I også nødt til at sige til jer selv, at tiden arbejder for jer :)
Når det så er sagt, så er jeg enig med jer i, at det er alt for tidligt at stå op kl 04-4.30 og det vil være rigtig godt at holde fast i at han der, kommer ind til jer, hvor I så forsøger at få ham til at sove videre eller som nu lægger jer sammen med ham på en madras på hans værelse, så han hjælpes til at sove videre der. Mørklægningsgardiner kan være en god idé - så solens stråler holdes ude bare ½ time ekstra ... :)
Det er også en god idé at holde fast i at puttetidspunktet om aftenen er 19.30-20 - det kan naturligvis variere lidt alt efter om han sover 1 eller 3 timer til middag, men som udgangspunkt vil et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt give pote i sidste ende, så at holde nogenlunde fast i rutinerne her, kan være en god idé og så må dagssøvnen justere sig ind efterhånden.
Godnatgrøden skal I på samme måde holde fast i og så vil det være godt at introducere en puttebamse eller lignende, som substitut for jer - i håb om at han på sigt vil kunne putte sig med den, når og hvis han vågner tidligt om morgenen. Den introduceres netop bedst i 12-18 måneders alderen, så det er værd at forsøge det nu :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og hermed har fået lidt ro i sindet ... :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske