Brev:
Har svært ved at skulle i børnehave
20. juni 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Har svært ved at skulle i børnehave
Kære Helen.
Tak for dit meget udførlige og gode brev i forbindelse med vores søn og vores tanker på om han skulle have været noget mere ude uden os. Min mavefornemmelse siger også, at han nok skal komme efter dét at "slippe os".
Jeg har brug for din sparring igen - Nu har jeg givet et indtryk af, at min søn er meget far og mor-glade, når vi er nogen steder og han farer ikke ud og møder andre med det samme. Der går altid noget tid når vi er nogen steder. Men vores store udfordring er også aflevering i børnehaven. Jeg vænner mig nok aldrig til, at han bryder sammen, når vi skal sige farvel i børnehaven og billedet af min søn hængende ud af vinduet og fyldt med gråd sidder i mig det meste af formiddagen.
Pædagogerne siger godt nok, at der ikke går så lang tid, så leger han og de siger også, at han trives i børnehaven. For det meste er det mig, han ikke kan sige farvel til og med faren er det meget op og ned - nogle dage er gode og andre er rigtig dårlige. Hvordan får vi en god afsked? Hvordan får vi ham til at synes, at det er ok? Til tider vil han slet ikke derned hjemmefra, andre dage er det ok, men så virker det som om, at han kun gør fordi vi siger, at han skal. Han jubler aldrig rigtigt.
P.t. er der store omvæltninger idét at hans primære pædagoger har skiftet børnehus og han har fået nye pædagoger, godt nok genkendelige fra selve huset, men ikke nogen han har været sammen med til dagligt. Så vi er forberedte på, at der vil komme reaktioner, men det er også når der ikke er omvæltninger i børnehaven.
Hvordan får vi allesammen ro i maven? Jeg har prøvet at "trække" afskedsscenen lidt ud - dvs. blive der lidt, komme ind på stuen og sidde lidt, men det er som om det kun bliver værre af det. I løbet af dagen har jeg en følelse af, at han ikke trives og er lidt utryg selvom pædagogerne har forsikret mig om, at han er ok efter, at vi er gået.
men det er kun fordi, at han har været så ulykkelig når vi har sagt farvel :(
På forhånd tak for dine altid beroligende svar :)
Mange hilsner
Tina